کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

يكشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸ ب.ظ

آموزش و پرورش کتابداران را استخدام نمی کند!

سرپرست اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار لیزنا از عدم استخدام کتابداران در سال ۱۳۹۷ و نبود امکان بازگرداندن پست کتابدار به مدارس خبر داد.

آموزش و پرورش کتابداران را استخدام نمی کند!

طبق صحبت های قبلی که خبرگزاری لیزنا با مدیران آموزش و پرورش داشته است بر اساس «سند تحول آموزش و پرورش» ایجاد مدارس مطلوب از برنامه های اصلی این وزارتخانه محسوب می شود. چنانچه مهدی فیض، معاون سابق پرورشی و فرهنگی آن خبر از بازگشت پست کتابدار به مدارس داده بود. به گفته وی در مدل مدارس مطلوب با توجه به اهمیت نقش کتابدار قرار بود این پست به مدارس ایران باز گردد.

اما در گفتگویی که خبرنگار لیزنا با ناصر سلیمان زاده، سرپرست اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش - با توجه به انتشار فراخوان استخدام این وزارتخانه در روزهای آتی - داشته است، وی از عدم برنامه ریزی جهت استخدام کتابداران و بازگشت پست کتابدار به مدارس خبر داد.

سلیمان زاده گفت: در حال حاضر به علت کمبود شدید نیروی انسانی، اولویت اول ما کلاس های آموزشی است. پستی تحت عنوان کتابدار در استخدامی های امسال وجود نخواهد داشت و سهمیه ای برای کتابداران در نظر نداریم. 

او افزود: برخی مدارس ممکن است نیرویی را داشته باشند که علاقمند به انجام امور کتابداری باشد، مانند معلم، معاون و یا مدیر مدرسه و در کنار وظایف خود این کار را نیز انجام دهد. اما به شکل رسمی فعلاً و در حال حاضر نمی‌توانیم چنین عنوانی در مدارس داشته باشیم.


سرپرست اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش اصلی ترین دلیل این مسئله را  کم‌بودن ردیف های استخدامی این وزارتخانه علی رغم کمبود شدید نیروی انسانی عنوان کرد و توضیح داد: زمانی که ما کمبود نیروی انسانی بسیار زیادی داریم ولی ردیف استخدامی بسیار کمی به ما تعلق می گیرد مسلما اولویت اول را کلاس درس قرار می دهیم. کتابخانه پشتیبانی برای کلاس های درس محسوب می شود. ما می توانیم برای معلمین این تکلیف را ایجاد کنیم که در یکی از ساعت درس، دانش آموزان را به کتابخانه ببرند و از کتاب های کتابخانه مدرسه استفاده کنند؛ اما عمده ترین مسئله ما در حال حاضر حضور معلم در کلاس های درس است. بعد از رفع شدن این اولویت می توان به موارد ضروری دیگر نیز فکر کرد.

سلیمان‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر میزان بودجه آموزش و پرورش در تصمیمات اتخاذ شده توسط این وزارتخانه جهت استخدام نیروی انسانی گفت: دولت بر اساس توان خود و یا محاسباتی که انجام داده است مجوز لازم برای تعداد استخدامی ها را مشخص می کند. برنامه ریزی های ما نیز بر اساس مجوزی است که دولت برای ما تعیین کرده است. ما مجبور هستیم اولویت‌بندی کنیم و اولویت اول ما نیز معلم ها هستند. سازمان سنجش با مجوز سازمان اداره استخدامی آگهی استخدام را بر روی پرتال خود قرار می‌دهد و پس از ثبت‌نام داوطلبین در آن، آزمون استخدامی برگزار می شود.

وی تاکید کرد: البته ما پست کتابدار را حذف نکردیم بلکه در استخدامی های جدید خود نیرویی به آن اختصاص ندادیم. برای مثال مانند این است که گاهی کار اصلی زنده نگه داشتن یک فرد مصدوم است. ترمیم دست و پای شکسته فرد آسیب دیده در مرحله بعد قرار دارد. در آموزش و پرورش نیاز اصلی ما معلم  برای بچه های حاضر در کلاس های درس است. کتابخانه می‌تواند با کمک معاون، مدیر، معلمین و غیره مورد استفاده دانش آموزان قرار گیرد.

لازم به ذکر است برای آموزش و پرورش امسال ۱۵هزار ردیف استخدامی اختصاص یافته و ۲هزار و ۳۶۸ ردیف استخدامی نیز از دو سال قبل باقی‌ مانده است؛ بر این اساس امسال آموزش و پرورش برای جذب نیرو در ۱۷ هزار و ۳۶۸ ردیف استخدامی، آزمون برگزار می نماید.

  • *

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی