کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

۲۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

داروگ، اولین نشریه‌ نوجوانان دوستدار محیط زیست

منبع : لیزنا
داروگ اولین نشریه‌ برای نوجوانان علاقه‌مند به محیط زیست و طبیعت یکساله شد.
داروگ، اولین نشریه‌ نوجوانان دوستدار محیط زیست

(لیزنا: باشگاه اطلاعات سبز): شاید همه ما فکر می کنیم  محیط زیست ما را فقط آسمان، دریا و هر آن‌چه که سبز است تشکیل می دهد، اما محیط زیست چیزی فراتر از همه اینهاست اهمیت طبیعت و اجزای آن برای ماهیچ‌وقت تمام نمی‌شود. هدایای طبیعت به انسان از سرپناه و خوراک شروع می‌شود و برایش حد پایانی وجود ندارد. محیط زیست با همه اهمیتش هیچ زمان رسمی در برنامه آموزشی مدارس ندارد و کمبود آموزشهای محیط زیستی به کودکان و نوجوانان در مدارس بسیار احساس می شود.

مجله ای به نام داروگ این روزها روی دکه‌های روزنامه جا خوش کرده است تا شاید گوشه ای از آنچه قرار بوده در مدارس آموزش داده شود را بر عهده بگیرد، در تعریف این ماهنامه آمده است:

داروگ ماه‌نامه‌ای است برای نوجوانان، نشریه‌ای علاقه‌مند به محیط زیست و طبیعت که تلاش می‌کند بر جمع دوستان طبیعت بیافزاید. داروگ پژواکی است از دل طبیعت.

این ماهنامه اکنون یک ساله شده وشماره نهم آن با تغییراتی در محتوا از جمله تنوع بیشتر بخش سرگرمی (از معما تا اُریگامی) البته با جایزه، قصه‌های شیرین ایرانی با شخصیت حیوانات و نوشته و عکس از طبیعت‌گردی منتشر شده است. یک پوستر تمام رنگی نیز هدیه داروگ به خوانندگانش است.  مصاحبه با فرهاد حسن زاده نویسنده کودکان و  نوجوانان، نگاهی به فیلم دیو و دلبر و آموزش ساخت اریگامی قورباغه و مطالب کاربردی مرتبط با طبیعت‌گردی از جمله مطالب این شماره هستند.

شرکت انتشارات فنی ایران صاحب‌امتیاز و آرش قلمی‌فرد مدیرمسئول این نشریه هستند. این ماهنامه زیر نظر سیدرضا کروبی، هایده کروبی، مرتضی تفرشی و آرش قلمی‌فرد به عنوان شورای سیاست‌گذاری اداره می‌شود و شماره هشتم آن با بهای ۵۰۰۰ تومان روی دکه‌های روزنامه‌فروشی توزیع شده است.

  • *

علاقه‌مند به گسترش تعاملات با نویسندگان ایرانی هستیم

منبع : لیزنا
قائم‌مقام نمایشگاه کتاب فرانکفورت با بیان اینکه ایران ادبیات بسیار قوی در جهان دارد، گفت: آلمانی‌ها علاقمند به تعامل فرهنگی با نویسندگان ایرانی هستند.
علاقه‌مند به گسترش تعاملات با نویسندگان ایرانی هستیم

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام  ستاد خبری سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، توبیاس فوس ضمن ابراز خوشحالی از حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: حضور در نمایشگاه کتاب تهران یک فرصت عالی برای من است. با دیدن کتاب‌های مختلف در نمایشگاه کتاب تهران باید بگویم ایران ادبیات بسیار قوی دارد و برای ما باعث خوشحالی است که بتوانیم به بهانه نمایشگاه کتاب با نویسندگان کتاب‌های زبان و ادبیات فارسی آشنا شده و با آنها تعامل کنیم.

وی درباره مهمان ویژه شدن کشور‌ها در نمایشکاه کتاب تهران گفت: تعامل فرهنگی با ایران جز با تبادل کتاب میسر نمی‌‌شود و ما آلمانی‌ها به  تعامل با اندیشمندان و نویسندگان ایرانی علاقمند هستیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از ناشران ایرانی و بین‌المللی در نمایشگاه فرانکفورت آلمان حضور پیدا کرده‌اند و این برای ما فرصت مهمی است که در نمایشگاه کتاب تهران حضور داریم.

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب فرانکفورت با بیان اینکه خیلی دوست دارم هر سال به نمایشگاه کتاب تهران بیایم اظهار کرد: افرادی که در صنعت چاپ و نشر کتاب در ایران فعالیت می‌‌کنند بسیار مهمان نواز هستند و همین موضوع انگیزه مرا برای مسافرت‌های مکرر به ایران برانگیخته است.

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

 

  • *

شانزدهمین مجمع عمومی انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران  برگزار شد

شانزدهمین مجمع عمومی عادی سالانه انجمن عصر روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه در محل تالار همایش‌های ساختمان گنجینه اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
شانزدهمین مجمع عمومی انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران  برگزار شد

به گزارش لیزنا، پیرو انتشار آگهی دعوت رسمی هیات مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در روزنامه اطلاعات (شماره ۲۶۶۸۲، چهارشنبه ۲۵/۱۲/۱۳۹۵)، شانزدهمین مجمع عمومی عادی سالانه انجمن عصر روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه ساعت ۱۶ با حضور اعضا در محل تالار همایش‌های ساختمان گنجینه اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز شد.

این مجمع، که بر اساس تکالیف قانونی انجمن‌های علمی برگزار شد، ابتدا مصطفی امینی رئیس کمیته فناوری‌های نوظهور انجمن، درباره «فرصت‌های فناوری‌های برهم‌زننده برای علم اطلاعات و دانش‌شناسی»سخن گفت.

وی، ضمن بیان ویژگی‌های عصر اطلاعات، تفاوت‌های آن را با عصر صنعت تشریح کرد و گفت:  ما در حال حاضر با مهاجرت جوامع به عصر دیجیتال مواجه هستیم که از نیمه دوم دهه ۲۰۰۰ آغاز شده است.

وی سپس با تشریح پیامدهای ورود به عصر دیجیتال به مثابه فاز چهارم انقلاب صنعتی، در باره مفهوم فناوری‌های برهم‌زننده (Disruptive Technologies) در عصر دیجیتال توضیح داد و جهت این فناوری‌ها را ذکر کرد.

مسئول کمیته فناوری‌های نوظهور انجمن، در ادامه با مرور سیر تکاملی رشته و حرفه کتابداری، علم اطلاعات+ علم داده را مرحله تکامل‌یافته‌تر رشته و حرفه برشمرد و گفت:  فناوری‌های برهم‌زننده فرصت‌های مهمی را فراروی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی قرار داده است که برخاسته از شکاف‌هایی است که در حال حاضر متولی و مدعی خاصی خارج از رشته و حرفه کتابداری و اطلاع‌‌رسانی ندارد و برنامه‌ریزان دوره‌های آموزشی و نیز دانش‌آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی با شناخت دقیق این شکاف‌ها و با زاویه دید میان‌رشته‌ای می‌توانند از این فرصت‌های نوظهور در جهت بالندگی شغلی بهره بگیرند.

  • *
منبع : لیزنا
سیدباقر میرعبداللهی به عنوان مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منصوب شد.
انتصاب مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طی حکمی از سوی علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیدباقر میرعبداللهی به سمت مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منصوب شد.

متن حکم انتصاب سیدباقر میرعبداللهی به عنوان مدیرکل تأمین منابع نهاد از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر است:

باسمه‌تعالی

برادر گرامی جناب آقای دکتر سیدباقر میرعبداللهی

با سلام

نظر به مراتب علمی، تعهد و سوابق فرهنگی و بنا به پیشنهاد معاون محترم توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی به موجب این حکم به عنوان «مدیرکل تأمین منابع» نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منصوب می‌شوید.

امید است با اتکاء به لطف حضرت حق‌تعالی و در سایه تأییدات حضرت ولی‌عصر(عج) در راستای انجام وظایف محوله موفق و موید باشید.

                                    

                                                              و من‌الله التوفیق

                                                             علیرضا مختارپور

                                                دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

 

  • *
آیین اختتامیه سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز شنبه، ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد.
 شکوفایی فرهنگ بدون شکوفایی نشر ناممکن‌ است

به گزارش خبرنگار لیزنا، آیین اختتامیه سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب تهران؛ سفیر ایتالیا و اهالی نشر و قلم و با معرفی غرفه‌های برتر و شایسته تقدیر برگزار شد.

کلید نمایشگاه سی و یکم کتاب تهران در دستان ناشران و کتابفروشان

سیدعباس صالحی در سخنانی ضمن تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه نمایشگاه های فرهنگی، اهالی نشر و نهادهای مسئول در برگزاری نمایشگاه سی‌ام گفت: نمایشگاه کتاب مراحل نهایی واسپاری را طی کرده است و اکنون به مراحل پایانی آن نزدیک می شویم.

صالحی افزود: از اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان و اتحادیه های آشنا به امور می خواهیم که کلید نمایشگاه سی و یکم را بزنند و برنامه ریزی آن را با نگاه به نقاط قوت و ضعف های نمایشگاه سی ام انجام دهند.
رئیس نمایشگاه سی‌ام کتاب تهران از این اتحادیه ها خواست فردای روز اختتامیه نمایشگاه برنامه ریزی های خود را آغاز کنند و برنامه خود را برای سی و یکمین نمایشگاه کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نمایند.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به تحول و اتفاقات خوب در حوزه بین الملل نمایشگاه کتاب گفت: کشور ایتالیا امسال به عنوان میهمان ویژه با برنامه های متنوع به خوبی حاضر شد و استانبول هم به عنوان شهر میهمان حضور خوبی داشت
صالحی با بیان اینکه امسال  ۱۵۰ دیدار جانبی و ۴۰ نشست تخصصی در حوزه بین الملل برگزار شده است افزود: امسال برای نخستین بار از کشورهای مختلف به نمایشگاه کتاب تهران آمدند و امیدواریم دریچه بین المللی نمایشگاه تهران، به دروازه های فعال توسعه فرهنگی با ایران و سایر کشورها تبدیل شود و نمایشگاه کتاب پل ارتباطی فعالی برای گسترش این دیپلماسی فرهنگی باشد.
وی  با اشاره بر اهمیت فضای نمایشگاه کتاب به عنوان پایگاهی برای اقتصاد نشر، از رضایت نسبی در نمایشگاه امسال خبر داد.

  • *

جشنواره تورق کتاب

منبع : لیزنا
مجتبی ملکی
جشنواره تورق کتاب

  (لیزنا، گاهی دور/گاهی نزدیک: ۱۸۴): مجتبی ملکی: پستچی کشان‌کشان کارتنی را که در دست دارد را در پی خود می‌کشد. بدنش لاغر و نحیف است. انرژی زیادی را صرف می‌کند. غرغر کنان بسته را تحویل می‌دهد، همیشه از درد کمرش و رد درخواست بازنشستگی زودتر از موعدش برایم می‌گوید. او ناراحت است و من خوشحال. او از سنگینی بسته می‌نالد و من از آمدن مرسوله پستی خوشحالم. پس از امضای برگه پست‌چی با ولع کارتن را باز می‌کنم. با دیدن کتاب‌های جدید چشمانم برق می‌زند؛ زیرا می‌دانم که خون تازه وارد رگ‌های قفسه‌ کتابخانه شده است. طبق روال شروع به ثبت و آماده‌سازی کتاب‌ها می‌کنم.

 قبلاً در کتابخانه ما، به محض آماده‌سازی و ثبت کتب، آن‌ها را در محل دیویی خود قرار می‌دادند؛ اما به نظرم باید چند روزی کتاب‌های جدید در مقابل دیدگان مراجعان قرار بگیرند. البته کتابخانه ما ویترینی با عنوان تازه‌های کتاب دارد که کتاب‌ها داخل ویترین قرار می‌گیرند و بعد در ویترین قفل می‌شود. در این صورت عملاً امکان استفاده از کتاب‌های جدید وجود ندارد. پس در نتیجه کتاب‌های جدید را بر روی میز قرار می‌دادم تا مراجعان بتوانند کتاب‌های نو را تورقی بنمایند. با این شیوه کتاب‌هایی که شاید سال تا سال کسی سراغی از آنها نمی‌گرفت، حداقل یک یا دو مرتبه به امانت می‌رفتند.

 البته مساله اصلی این یادداشت از اینجا شروع می شود!!! خب کتاب‌هایی که از این به بعد وارد کتابخانه می‌شوند تکلیفشان مشخص است ولی داخل مجموعه با اینکه کتابخانه قفسه باز است کتاب‌های زیادی وجود دارند که حتی یکبار هم به امانت نرفته‌اند. آیا با این همه گزینش و انتخاب یعنی این کتاب‌ها مفید و مناسب مراجعان نبوده‌اند؟ آیا این همه کتاب با سلیقه اعضا جور نبوده‌ است؟ شاید بتوان گفت تعدادی از این کتاب‌ها که استفاده نشده‌اند نتیجه دخیل نکردن کتابدار در مجموعه‌سازی کتابخانه بوده‌اند؛ اما همه آن‌ها که نتیجه این کار نیستند. آیا وظیفه کتابدار فقط این است که سر ساعت در محل کار خود حاضر شود و تعدادی کتاب امانت بدهد و کتاب‌های بازگشتی را در قفسه جای دهد؟ به نظرم هنوز یک جای کار می‌لنگد. حس خوبی از این قضیه ندارم. نمی‌دانم شاید از نظر من اسرافی دارد صورت می‌گیرد. این همه بودجه صرف شود که کتاب بیاید داخل کتابخانه و سالیان دراز سر محل دیویی خود جا خوش کند و خاک بخورد؟ شاید گوشه‌ای از این قضیه هم به سیستم قفسه باز بودن کتابخانه‌های عمومی مربوط شود. قفسه باز بودن کتابخانه‌ها این اشکال را در پی دارد که برخی از اعضاء در مراجعه به کتابخانه بدون مشورت با کتابدار داخل قفسه‌ها می‌شوند و کتاب خود را انتخاب می‌کنند. در این حالت ارتباط بین کتابدار و مراجعه‌کننده  کم می‌شود.  دایره انتخاب این افراد معمولاً تعداد محدودی کتاب‌ هست. آن‌ها معمولاً کتاب‌های بیشتر به امانت رفته و مستعمل‌تر شده را انتخاب می‌کنند. اینگونه انتخاب، کتاب‌های معمولاً جذاب و مفیدی را که دم دست نبوده‌اند و به امانت نرفته‌اند را به حاشیه رانده و عملاً خاک می‌خورند. بنا را بر این گذاشتم که باید کاری برای استفاده از این کتاب‌ها انجام دهم. برای کاری که می‌خواستم انجام بدهم سوال‌هایی برایم پیش آمد که در صدد پاسخگویی به آنها برآمدم.

·       

  • *
انتشارات قدیانی کتاب های جدیدی برای کودکان علاقمند به داستان های قهرمانی و هیجانی منتشر کرده است.
کتاب های من قهرمانم و مجموعه رمان نبرد هیولاها برای کودکان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مؤسسه  انتشارات قدیانی، کتاب های من قهرمانم (جلدهای۱۰ و ۱۱)، تقدیم به کودکانی شد که می خواهند مسیر زندگی خود را انتخاب کنند.

دخیل بودن در مسیر داستان، تعیین مسیر آن در پایان و تغییر نهایت اتفاقات پیش آمده در یک کتاب، همه و همه تأثیر مهمی در علاقه­ی کودکان به خواندن این سری از کتاب­ها ایجاد می کند. این کتاب به کتاب هایی که خوانده اید، شباهتی ندارد.

حمله‌ دشمنان فضایی و قلعه‌ مرگ نام این سری از کتاب هاست. اتفاقی که در یکی از این کتاب‌ها می‌خوانید، در سال ۲۱۵۰ میلادی رخ می‌دهد. شما نیز یکی از فرماندهان ارشد نیروی هوایی دفاع کهکشانی هستید و تا امروز در صدها مأموریت خطرناک برای این مجموعه شرکت داشته‌اید. از طرف دیگر در چند جنگ علیه دشمنان فضایی که به اشکال مختلف درصدد نابودی زمین بوده‌اند انجام وظیفه کرده‌اید.... با هر انتخابی که می کنید، به قسمت متفاوتی از کتاب می روید. بعضی از انتخاب هایتان باعث می شوند ماجراجویی تان را با موفقیت به پایان برسانید. ولی سعی کنید با دقت انتخاب کنید. ممکن است در بعضی قسمت­ها شکست بخورید.

مؤسسه  انتشارات قدیانی، کتاب من قهرمانم ۱۰ و ۱۱ نوشتۀ استیو بارلو و استیو اسکیدمور باترجمه سعیدا زندیان را در نوبت اول چاپ در ۱۱۰۰ نسخه به قیمت هر جلد ۵۰۰۰ تومان روانه بازار کتاب کرد

  • *

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، این کارگاه ها در خرداد ماه برگزار می شود.

کارگاه آموزشی «آواورزی و الفباورزی»

در کارگاه آموزشی یک‌روزه «آواورزی و الفباورزی» شرکت‌کنندگان با کمک بسته آموزش خلاق «آواورزی با سی‌بی‌لک» روش‌های خلاق شناساندن آواها به کودکان را فرامی‌گیرند. همچنین در ادامه با کمک بسته آموزش خلاق «الفباورزی با کاکاکلاغه» با شیوه‌های خلاق آموزش سواد پایه به کودکان آشنا می‌شوند. افزون بر این، از دیگر موضوع‌هایی که محتوای این کارگاه آموزشی را تشکیل می‌دهد، می‌توان به وارد زیر اشاره کرد:

روش خواندن ریتمیک شعرهای بسته آواورزی

روش‌های تقویت حس شنیداری کودکان

آشنایی با توانمندی‌های گوناگون کودکان

و چگونگی سخن گفتن با کودکان

کارگاه آموزشی آواورزی و الفباورزی


  • *

 لیزنا، دکتر داریوش مطلبی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام:  

۱.گذری کوتاه بر نمایشگاه بین‎‌المللی کتاب تهران

نمایشگاه کتاب تهران را می‌توان مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور دانست. رویدادی که هزاران نفر از سراسر کشور در برگزاری آن مشارکت دارند و میلیون‌ها نفر منتظر برگزاری و حضور در آن هستند. امسال در حالی شاهد برگزاری سی‌اُمین دورۀ نمایشگاه کتاب تهران هستیم که در سی سال برگزاری، فراز و نشیب‌های متعددی را هم در فضای برگزاری و هم در کم و کیف آن شاهد بوده‌ایم. اولین نمایشگاه در سال ۱۳۶۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد. از سال ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۴ به مصلی بزرگ تهران انتقال یافت. این جابجایی، هر چند با حواشی زیادی همراه بود ولی به علت نبود ترافیک سنگین سئول و بزرگراه شهید چمران، و دسترسی مردم به مترو، محل مناسب‌تری به‌نظر می‌رسید. با این وجود ساخت‌وسازهای بی‌پایان و مستمر مصلی تهران، فضای نامناسبی به نمایشگاه داده بود و استفاده از آن برای مردم دلچسب نمی‌کرد. نبود فضایی مختص نمایشگاه کتاب، مشکلات زیادی را در برگزاری ایجاد می‌کرد و یکی از گلایه‌های اصلی ناشران و برگزارکنندگان از نابسامانی‌های موجود این بود که فضای نمایشگاه نزدیک به زمان برگزاری نمایشگاه از مصلی تحویل دست‌اندرکاران نمایشگاه می‌شد و در نتیجه امکان برنامه‌ریزی دقیق فراهم نمی‌شود، و در نتیجه همه مشکلات با این مسأله توجیه می‌شد. تا اینکه با توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شده نمایشگاه کتاب به‌صورت دائمی در شهر افتاب برگزار شود. در ابتدای امر بسیاری از ناشران با این مساله موافق نبودند و بسیار نگران این اتفاق بودند ولی در اولین دورۀ برگزاری در سال ۱۳۹۵، و حضور گسترده مردم در نمایشگاه همه ناشران را امیدوار کرد. حضور در شهر آفتاب این امید را در دلها زنده کرد که مثل بسیاری از نمایشگاه‌های دنیا، ماه‌ها قبل از افتتاح نمایشگاه، همۀ فضاها مشخص شود ناشران و مؤسسات بتوانند نسبت به ایجاد فضاهای مناسب و همچنین غرفه‌سازی اقدام کنند. آیا این آرزو تحقق خواهد یافت؟ هر چند در سال جاری چنین اتفاقی را شاهد نبودیم و متاسفانه با نوع نگاه و مدیریت، چنین به‌نظر نمی‌رسد.

  • *

شست خبری آغاز پنجمین سال فعالیت بنیاد سعدی و روز بزرگداشت زبان فارسی برگزار و و از سند راهبردی زبان فارسی و کتاب‌های جدید تالیف آموزش زبان فارسی رونمایی شد.

گسترش زبان فارسی در متن توسعه کشور جای دارد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد سعدی، نشست خبری آغاز پنجمین سال فعالیت بنیاد سعدی و روز بزرگداشت زبان فارسی با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس، سیدمحمدرضا دربندی، معاون امور بین الملل، سیدباقر سخایی، دبیر و معاون اداری و مالی و عباس نجار مدیر آموزش این بنیاد در جمع خبرنگاران برگزار شد.

رئیس بنیاد سعدی در ابتدای این نشست اظهار کرد: امروز در سراسر جهان، زبان فارسی در حدود ۴۰۰ دانشگاه در دوره­‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت واحد اختیاری یا اجباری تدریس می­‌شود و دانشجویان این رشته ها بیش از  ۱۰ هزار نفر هستند.

وی با بیان اینکه گسترش زبان هر کشوری در خارج از مرزهایش، نشانه اقتدار ملی آن کشور است، گفت: امروزه در جهان رابطه معناداری میان گسترش زبان یک کشور، با اقتدار ملی و توانایی‌های آن کشور وجود دارد و میزان حضور آنها در میان کشورهای دیگر تابع شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.


  • *