کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

دانش آموزان مدرسه فرشتگان با حضور خود در کتابخانه حصیبی در دو نوبت با قسمت های مختلف کتابخاه آشنا شدند و در ادامه کتب جشنواره رضوی حضور این دانش آموزان معرفی گردید.

  • *
فراخوان پانزدهمین جشنواره نقد کتاب که آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود‌، منتشر شد.
پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب فراخوان داد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه خانه کتاب، مؤسسه خانه کتاب با هدف کمک به ارتقای کیفی  و کمی نقد، اعتلای اندیشه و فضای انتقادی، پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب را همزمان با هفته پژوهش در آذرماه ۱۳۹۷ برگزار می‌کند.

در فراخوان پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب از همه نویسندگان، مدیر مسئولان مطبوعات و نشریات دعوت شده مقالاتی را که برای نخستین بار در حوزه نقد کتاب در سال ۱۳۹۶ منتشر کرده‌اند، حداکثر تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

دبیرخانه جشنواره نقد کتاب در تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفرجنوبی، کوچه خواجه نصیر، شماره ۲، طبقه دوم واقع شده است.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به این نشانی الکترونیکی مراجعه کنند یا با شماره ۶۶۴۱۵۲۵۵ تماس بگیرند.

  • *
سیزدهمین رویداد کتابدارانه در موزه عروسک‌ها «با موضوع: نوش آفرین انصاری به روایت عروسک ها» برگزار می‌شود.
اولین رویداد کتابدارانه در سال جدید برگزار می شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، سیزدهمین رویداد کتابدارانه و اولین دورهمی کتابداران در سال ۱۳۹۷ در موزه عروسک‌ها برگزار می شود.

دورهمی بازدید از موزه، روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ از ساعت ۵ تا ۷ عصر میزبان انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و اساتید، دانشجویان، کتابداران و سایر فعالان علم اطلاعات است.

«دورهمی کتابدارانه» یک رویداد دوستانه، عمومی، بدون موضوع از پیش تعیین شده، بدون دستور جلسه و بدون سخنران است. برای حضور در رویداد کتابدارانه، تنها کافی است دوستدار کتاب، دانش و اطلاعات باشید.

سیزدهمین دوره این رویداد در موزه عروسک‌ها واقع در خیابان انقلاب، مترو دروازه دولت، ابتدای سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک ۲ برگزار می‌شود
  • *
هفدهمین مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران روز سه شنبه، ۲۸ فروردین برگزار می شود.
برگزاری هفدهمین مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، هفدهمین مجمع عمومی این انجمن روز سه شنبه، ۲۸ فروردین ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران، تالار حکمت برگزار می شود.

در این جلسه مقصود فراستخواه، جامعه شناس و آینده پژوه، عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنام ریزی آموزش عالی و برنده جایزه ترویج علم سخنرانی خواهد کرد. همچنین گزارش عملکرد سالانه انجمن (توسط رئیس هیئت مدیره)، گزارش مالی انجمن (توسط خزانه دار) و گزارش بازرس انجمن ارائه خواهد شد.

  • *
آیین اختتامیه نخستین جشنواره «صدای سکوت» و رونمایی از آثار برگزیده این‌ جشنواره فردا (پنج شنبه ۲۲فروردین ماه) در موسسه خانه کتاب برگزار می شود.
اختتامیه نخستین جشنواره «صدای سکوت» برگزار می شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلامروابط عمومی موسسه خانه کتاب؛ آیین اختتامیه نخستین جشنواره داستان‌نویسی ویژه ناشنوایان با عنوان «صدای سکوت» با همکاری گروه داستان جمعه، موسسه خانه کتاب و انتشارات داستان جمعه، پنج شنبه (۲۳فروردین ماه) در موسسه خانه کتاب برپا می شود.

در این آیین از مجموعه داستان «خش خش کفشهای من» به عنوان مجموعه داستان برگزیده نخستین جشنواره صدای سکوت رونمایی می شود.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره داستان‌نویسی ویژه ناشنوایان با عنوان «صدای سکوت» ساعت ۱۵ تا ۱۷پنج‌شنبه (۲۳ فروردین‌ماه) در سرای کتاب  موسسه خانه کتاب به نشانی خیابان انقلاب، بین خیابان فلسطین جنوبی و خیابان برادران مظفر جنوبی، شماره ۱۰۸۰، خانه کتاب، طبقه منفی ۲  برگزار می‌شود
  • *
سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از انتخاب شعار و پوستر این رویداد در ششمین جلسه شورای سیاست‌گذاری خبر داد.
«نه به کتاب نخواندن»؛ شعار سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام ستاد خبری و رسانه‌ای سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، ششمین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ریاست محسن جوادی؛ رئیس نمایشگاه و اعضای شورا روز چهارشنبه( ۲۲ فروردین ماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.همایون امیرزاده؛، سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: با توجه به فراخوان منتشر شده برای مشارکت مردم در انتخاب شعار، تعداد ۳۰ شعار منتخب در جلسه مطرح شد و سرانجام پس از بحث و تبادل نظر شعار «نه به کتاب نخواندن» به عنوان شعار این دوره از نمایشگاه انتخاب شد.

  وی افزود: همچنین تعدادی از پوسترهای منتخب در جلسه نمایش داده شد و پوستر نمایشگاه کتاب نیز انتخاب شد و مقرر شد پس از اعمال تغییرات نهایی رونمایی شود.  

  امیرزاده همچنین با اشاره به روند اجرایی در نمایشگاه کتاب گفت: در این جلسه گزارشی از روند اجرایی نمایشگاه و آماده سازی مصلای امام خمینی(ره) توسط قائم مقام نمایشگاه ارایه شد.

 سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ادامه روند بورسیه نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: با نظر اعضای شورا مقرر شد بورسیه نمایشگاه به روال سال گذشته با دعوت از نویسندگان، مترجمان و آژانس‌های ادبی به فعالیت خود ادامه دهد

 در ششمین جلسه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران که با ریاست محسن جوادی برگزار شد آقایان سید محمد بهشتی، علی‌اکبر اشعری، فریدون عموزاده خلیلی، رضا امیرخانی، محمد حمزه‌زاده، محمد سلگی، یحیی دهقانی، امیرمسعود شهرام‌نیا، مهدی اسماعیلی‌راد، محمدجواد مرادی‌نیا و همایون امیرزاده حضور داشتند

 گفتنی است سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری در محل مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

  • *

سرپرست اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار لیزنا از عدم استخدام کتابداران در سال ۱۳۹۷ و نبود امکان بازگرداندن پست کتابدار به مدارس خبر داد.

آموزش و پرورش کتابداران را استخدام نمی کند!

طبق صحبت های قبلی که خبرگزاری لیزنا با مدیران آموزش و پرورش داشته است بر اساس «سند تحول آموزش و پرورش» ایجاد مدارس مطلوب از برنامه های اصلی این وزارتخانه محسوب می شود. چنانچه مهدی فیض، معاون سابق پرورشی و فرهنگی آن خبر از بازگشت پست کتابدار به مدارس داده بود. به گفته وی در مدل مدارس مطلوب با توجه به اهمیت نقش کتابدار قرار بود این پست به مدارس ایران باز گردد.

اما در گفتگویی که خبرنگار لیزنا با ناصر سلیمان زاده، سرپرست اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش - با توجه به انتشار فراخوان استخدام این وزارتخانه در روزهای آتی - داشته است، وی از عدم برنامه ریزی جهت استخدام کتابداران و بازگشت پست کتابدار به مدارس خبر داد.

سلیمان زاده گفت: در حال حاضر به علت کمبود شدید نیروی انسانی، اولویت اول ما کلاس های آموزشی است. پستی تحت عنوان کتابدار در استخدامی های امسال وجود نخواهد داشت و سهمیه ای برای کتابداران در نظر نداریم. 

او افزود: برخی مدارس ممکن است نیرویی را داشته باشند که علاقمند به انجام امور کتابداری باشد، مانند معلم، معاون و یا مدیر مدرسه و در کنار وظایف خود این کار را نیز انجام دهد. اما به شکل رسمی فعلاً و در حال حاضر نمی‌توانیم چنین عنوانی در مدارس داشته باشیم.


  • *
 با پایان سومین طرح عیدانه کتاب، فهرست ۵۰ کتاب پرفروش حوزه کودک در بخش های ترجمه و تالیف معرفی شدند.
۵۰ کتاب پرفروش حوزه کودک در عیدانه کتاب

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه خانه کتاب؛ طرح عیدانه کتاب با شعار «کتاب عیدی دهیم» از ۲۲ اسفند ماه ۹۶ در شهرستان‌ها و از ۲۵ اسفندماه در تهران آغاز به کار کرد و با مشارکت ۷۹۳ کتابفروشی تا ۱۵ فروردین ماه اجرا شد.

کتاب های «خانه درختی ۹۱ طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا، «شازده کوچولو» نوشته آنتوان‌دو سنت‌اگزوپری از نشر نگاه، «دنیای معرکه‌ی تام گیتس» نوشته لیز پیشون از نشر هوپا، «بهانه‌های عالی (و چیزهای خوب دیگر)» نوشته لیز پیشون از نشر هوپا، «خانه درختی۱۳  طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا، «قانون سگ‌های آدم‌خوار (فعلا)» نوشته لیز پیشون از نشر  هوپا، «خانه درختی ۷۸ طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا، «خانه درختی ۲۶ طبقه»  نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا، «همه چی محشر است (نسبتا)» نوشته لیز پیشون از نشر هوپا، «داستان‌های دختران بلند پرواز: قصه‌هایی درباره زنان استثنایی» نوشته فرانچسکا کاوالو,النا فاویلی از نشر فرهنگ نشر نو، «فکرهای نبوغ‌آمیز (بیشترشان)» نوشته لیز پیشون از نشر هوپا، «خانه درختی ۳۹ طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا، «خانه درختی ۵۲ طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا، «یک دستیار همه‌فن‌حریف» نوشته آنتونیوخ. ایتوربه از نشر هوپا، «پرونده‌ی ویژه: فراتر از ترس!» نوشته آنتونیوخ. ایتوربه  از نشر هوپا، «خانه درختی ۶۵ طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا، «مهارت‌های خفن (تقریبا)» نوشته لیز پیشون از نشر هوپا، «مومیایی گمشده» نوشته آنتونیوخ. ایتوربه از نشر هوپا، «مهمان ناخوانده» نوشته آنتونیوخ. ایتوربه از نشر هوپا و «تام گیتس خیلی فوق‌العاده است (توی بعضی کارها)» نوشته لیز پیشون از نشر  هوپا توانستند رتبه اول تا بیستم پرفروش ترین کتاب های کودک  را در سومین عیدانه کتاب کسب کنند

  • *