کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

 در هشتادوهشتمین سالروز تولد بانو بدرالزمان قریب مجله بخارا با همکاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و گنجینه پژوهشی ایرج افشار شبی را بخاطر ارجگذاری از آثار وخدمات این استاد برجسته برگزار می کند.
شب بدر الزمان قریب برگزار می شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مجله فرهنگی هنری بخارا، در این مراسم ژاله آموزگار ؛زهره زرشناس، محمد شکری فومنی، مسعود احمدی، یاسمن رحمتی، علی دهباشی درباره زندگی وآثار استاد قریب سخنرانی خواهند کرد. همچنین فیلم مستند «با زبان خاموش» به کارگردانی منوچهر مشیری درباره ایشان پخش خواهد شد .

 استاد بدرالزمان قریب چهره ماندگار،ایران شناس، استاد زبان های باستانی، سُغدی دان، بانوی پیر فرهیخته که اگر سوی چشم هایش بگذارد هر روز ما را به ریشه های تاریخی وفرهنگی مان نزدیکتر می کند . 

قریب مدرک لیسانس زبان وادبیات فارسی را از دانشگاه تهران دریافت نمود و از محضر اساتیدی چون ابراهیم پور داوود، بدیع الزمان فروزانفر،  محمد معین،  عبدالعظیم خان قریب، جلال الدین همایی، ذبیح الله صفا و پرویز ناتل خانلری بهره برد. وی پس از تحصیل در دانشگاه تهران به آمریکا رفت .

بانو قریب در سال ١٣٤٠با استفاده از بورس شاگردان اول به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی وارد شد وبا راهنمایی پروفسور هینگ به تحقیق پرداخت وپایان نامه دکتری خود را با عنوان تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی نوشت او پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران وشیراز به تدریس پرداخت ودر حال حاضر عضو فرهنگستان زبان وادبیات فارسی ومدیر گروه گویش شناسی است .

دو کتاب از آثار استاد قریب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برگزیده شد. کتاب فرهنگ زبان سُغدی در سال ١٣٧٤وکتاب زبان های خاموش (نوشته یوهانس فریدریش) با همکاری  یدالله ثمره در سال . ١٣٦٦کتاب های دیگر قریب «داستان تولد بودا به روایت سُغدی؛ تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی» به زبان انگلیسی در سال ١٩٦٥منتشر شد. ریشه های ایرانی باستان در سغدی ایشان تعداد ١٢مقاله به زبان فارسی ٤مقاله به زبان انگلیسی دارد.

 

شب استاد قریب ساعت پنج عصر بیست وهشتم شهریور ماه در کانون زبان فارسی واقع در خیابان ولی عصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ١٢برگزار می شود. 

  • *
منبع : لیزنا
کتاب سارا کورو اثر فرانسس هاجسن برنت و ترجمه‌ رامک نیک طلب از سوی انتشارات قدیانی در نوبت چاپ سوم روانه‌ بازار کتاب شد.
سارا کورو تجدید چاپ شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات قدیانی، در معرفی رمام سارا کورو آمده است: ساراکورو دختری بسیارپولداراست که با پدرش زندگی می کند. پدرسارا با شریک هندی اش میخواهند در معدن الماس سرمایه گذاری کنند به همین علت پدرسارا او را به یک مدرسه شبانه روزی که رئیس آن یک خانم بداخلاق به نام دوشیزه مین چین بود می برد.  البته دوشیزه مین چین بادختر های پولدارآن‌جا خوش رفتار است.  خلاصه ساراکورو پس ازمدتی درس خواندن درآنجا دوست های زیادی پیدا کرد. سارا دختر خوش رفتاری بود و تقریبا تمام دخترهای آنجا او را دوست داشتند او دوستانی به نام های جسی وارمنگادو داشت.  روزی به خانم مین چین خبررسید که پدر سارا در اثرسکته ای که بعد از ورشکست شدنش درمعادن الماس کرده بود ازدنیا رفته است و ....

کتاب سارا کورو در نوبت چاپ سوم، تیراژ ۷۷۰ نسخه، ۳۶۵ صفحه، قطع جیبی و قیمت۱۲هزار و ۵۰۰ تومان توسط انتشارات قدیانی در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. برای تهیه این کتاب علاوه بر مراجعه به کتاب فروشی‌های معتبر سراسر کشور، می‌توانید برای خرید اینترنتی آن به نشانی الکترونیکی www.ghadyani.org  نشر قدیانی نیز مراجعه کنید. علاوه بر این با مطالعه اخبار درج شده در سایت این مؤسسه فرهنگی از تازه‌های نشر آن نیز با خبر خواهید شد.

  • *
سیصد و سی و چهارمین نمایشگاه کتاب استانی و پانزدهمین نمایشگاه کتاب آذربایجان غربی با حضور ۳۲۹ ناشر از سراسر کشور در ارومیه برگزار می‌شود.
 پانزدهمین نمایشگاه کتاب ارومیه با حضور 329 ناشر برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، پانزدهمین نمایشگاه کتاب ارومیه از تاریخ ۲۸ شهریور تا ۳ مهر در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۳۲۹ ناشر از سراسر کشور ۳۶ هزار ۲۵۱ عنوان کتاب را در ۱۵۲ غرفه و در ۳ سالن در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

از استان آذربایجان غربی ۲۱ ناشر به صورت مستقیم در نمایشگاه حضور دارند. مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان بن یارانه‌ای خرید کتاب با تخفیف ۲۰ درصدی از طریق بانک عامل مستقر در نمایشگاه در بین بازدیدکنندگان توزیع می‌گردد. بخش فروش متمرکز برای حمایت از ناشرانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند کتاب‌های ۳۶ ناشر را عرضه می‌کند.

 

نشست سبک زندگی اسلامی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی امربه معروف و نهی از منکر، نشست‌های نقد و بررسی و رونمایی کتاب، جشن امضاءکتاب، نشست بررسی جایگاه ادبیات فولکور در کتاب‌های ترکی، کارگاه آموزشی داستان‌نویسی، کارگاه آموزشی اخذ شابک، نشست بررسی نقش کتابخانه‌های سیار روستایی در توسعه کتابخوانی، کارگاه آموزشی خبرنگاری، نشست‌های کارآفرینی و اشتغال، نقش تاثیر شبکه‌های مجازی با رویکرد خانواده در توسعه کتابخوانی، آموزش داستان‌نویسی و قصه‌گویی برای کودکان و برگزاری ایستگاه سرگرمی کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌هایی است که برای بخش جنبی نمایشگاه در نظر گرفته شده است
  • *
فاطمه پازوکی
جهانی اندیشیدن در زیست بوم علوم اطلاعات

لیزنا: فاطمه پازوکی، مسئول کمیته روابط بین‌الملل انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران: ایدۀ راه اندازی کارگروه یا کمیتۀ روابط بین الملل انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به سال ۲۰۱۵ و حضور در کنفرانس ایفلا باز می‌گردد. زمانی که برای ارائه مقاله در کمیسیون استاندارد شرکت کرده بودم، رئیس کمیته، پیش از ارائه مقالات، گزارشی از وضعیت پژوهش های حوزه استاندارد در جهان ارائه کرد. در آن گزارش که به گفتۀ رئیس کمیته استاندارد، هشت ماه برای گردآوری داده‌های آن زمان صرف شده بود، در قالب یک اینفوگرافی از نقشۀ جهان، میزان فعالیتهای پژوهشی و اجرایی در حوزۀ استانداردهای کتابداری و کتابخانه‌ای را در طیف رنگ سبز تیره و روشن ارائه شد. با دقت به نقشۀ به تصویر درآمده بر پردۀ نمایش خیره شده بودم اما هرچه بیشتر دقت می‌کردم کمتر اثری از ایران می‌یافتم. تصویر کشورم حتی در طیف رنگ سبز هم روشن نبود! یک خاکستری یأس آلود تمام پهنۀ گربۀ خاورمیانه را در بر داشت. زمانی که نوبت ارائۀ مقاله‌ام شد، با تعدادی  کتاب و مقاله و سند پشت تریبون رفتم و گفتم: برایم عجیب است که طی ده ماه مرور پیشینۀ پژوهشهای ذکر شده هیچ یک از این منابع که شاید کمتر از یک صدم منابع منتشر شدۀ ایرانی را تشکیل می‌دهند دیده نشده و این مایۀ تأسف است. بعد از ارائه ام ایشان مجددا پشت تریبون رفت و ضمن ابراز خرسندی و قدردانی از مطالب ارائه شده با عنوان "لایۀ پنهان منابع انبوه" و با تعیبر کوه یخ نام برد. وی در تعریف این عبارت به ضعف وب سایتها و پایگاه های اطلاعاتی و منابع منتشر شده "به زبان انگلیسی" اشاره کرد.

نمی‌شد خرده گرفت. حق با او بود. همانطور که ما از منابع منتشر شدۀ انبوه به زبانهای چینی، عبری، پرتقالی، اردو، پنجابی، ایتالیایی، لیتوانیایی، فیلیپینی و ... نمی‌توانیم بهره‌مند شویم مگر به مدد چکیدۀ انگلیسی آنها ، چگونه انتظار داریم که مطالب پراکنده، نامستند و به زبان غیر معیار، ما را به جهانیان بشناساند؟ یاد جملۀ مشهور و مؤکد بانو نوش آفرین انصاری افتادم: جهانی بیاندیشید، بومی عمل کنید! چگونه می شود جهانی اندیشید اما به زبان بین الملل وقعی ننهاد؟!

  • *
براساس آگهی مسابقه دانشجویی سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ویژه دانشجویان کارشناسی، برای دریافت اطلاعات و شرکت در مسابقه فرم ارسال آثار خوانده شده در وبگاه کنگره آماده بهره‌برداری است.
آغاز دریافت آثار خوانده شده در مسابقه سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

 به گزارش لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی کنگره سوم با اعلام این خبر گفت: همان‌طور در مسابقه سال گذشته هم شاهد بودید، انجمن به دنبال شناسایی دانشجویان کتابخوان است که در اندازه خود از آنان تقدیر به عمل آورد. بنابراین برخلاف مسابقه‌های جهت‌دار، هیچ کتابی برای مسابقه معرفی نمی‌شود بلکه از کتاب‌هایی که خوانده‌اید از شما پرسش می‌شود.

وی افزود: شرایط و تعداد کتاب‌ها در آگهی قبلی بیان شده و در کابرگه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده می‌توانید مشخصات کتاب‌های خوانده شده را بارگذاری کنید.

برای مشاهده کاربرگه می‌توانید از وبگاه کنگره منوی برنامه‌های جانبی، مسابقه‌ دانشجویی و یا این پیوند استفاده کنید.

  • *
مصوبات جلسه پانصد و هفتاد و نهم هیات انتخاب و خرید کتاب اعلام شد که در این جلسه خرید بیش از ۱۶ میلیارد ریال کتاب از ناشران به تصویب رسید.
اعلام مصوبات جلسه 579 هیات انتخاب و خرید کتاب

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جلسه ۵۷۹ هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خرید ۴۷۰ عنوان کتاب در ۸۰ هزار و ۵۰ نسخه به مبلغ کل ۱۶/۱۲۵/۲۰۰/۰۰۰ ( شانزده میلیارد و صد و بیست و پنج میلیون و دویست هزار ریال) برای خرید مورد تصویب قرار گرفت.

عناوین کتاب‌های مصوب برای خرید در سایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در تارنمای هیات انتخاب و خرید کتاب بارگذاری شده است.

 مراحل تحویل کتاب و سایر مدارک به شرح زیر است:

 الف) ناشران محترم بعد از اطلاع از تصویب عناوین ارسالی‌شان همراه با کتاب‌های مصوب به میزان اعلام شده، به انبار کتاب واقع در: جاده مخصوص کرج، کیلومتر ١٠، روبروی شهاب خودرو، خیابان نخ زرین، خیابان شهید جلال، روبروی صنایع آموزشی (هنرستان پیام شهید)، تلفن: ٥١-٤٤٥٤٥١٤٩ ، مراجعه کنند و پس از تحویل کتاب‌ها و دریافت رسید انبار، طی مراجعه به امور مالی معاونت امور فرهنگی وزارتخانه (اتاق ٣٢٥)، مدارک زیر را به مسئول ذی‌ربط تحویل دهند

  • *
بیست و چهارمین نشست تاریخ شفاهی کتاب فردا (سه شنبه ۲۸ شهریور) با حضور داوود موسایی در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار می شود.
برگزاری نشست تاریخ شفاهی کتاب با حضور مدیر انتشارات فرهنگ معاصر

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی خانه کتاب، جلسه سوم گفت و گو با داوود موسایی، مدیر انتشارات فرهنگ معاصر فردا(۲۸ شهریور)در سرای اهل قلم برگزار می شود.

دوره جدید برگزاری سلسله نشست‌های «تاریخ شفاهی کتاب» با مدیریت نصرالله حدادی، نویسنده و پژوهشگر حوزه نشر کتاب از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شده و تاکنون ۲۲ نشست از این سلسله جلسات با حضور حاج بیت‌الله رادخواه، (مشمع‌چی) مدیر انتشارات «تهران- تبریز»، جمشید اسماعیلیان، مدیر انتشارات «پرتو»، ابوالقاسم اشرف‌الکتابی، مدیر انتشارات «اشرفی»، بیوک چیتچیان، مدیر انتشارات مرتضوی، سید جلال کتابچی، سید فرید کتابچی و سید محمد باقر کتابچی، انتشارات اسلامیه، مرتضی آخوندی مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه»، خانواده مرحوم محمد زهرایی، مدیر انتشارات «کارنامه»، محمدرضاناجیان‌اصل، مدیر انتشارات رسا، محمد نیک دست ، مدیر انتشارات پیام، سعید اقبال کتابچی، مدیر انتشارات  اقبال، داود موسایی، مدیر انتشارات فرهنگ معاصر، مهرداد کاظم زاده، مدیر انتشارات «مازیار»، علی زوار، مدیر انتشارات «زوار» و داود موسایی، مدیر نشر فرهنگ معاصر  برگزار شده است.

بیست و چهارمین نشست تاریخ شفاهی کتاب به صورت زنده از رادیو اینترنتی رویداد فرهنگی پخش خواهد شد.

 

گفت‌وگو با مدیر انتشارات فرهنگ معاصر سه شنبه (۲۸ شهریور ماه) ساعت ۱۰ در سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفرجنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، شماره ۲ برگزار می‌شود.

  • *
فراخوان ارسال آثار برای شرکت در شانزدهمین  دوره جشنواره کتاب و رسانه از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.
فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی خانه کتاب، ستاد برگزاری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، شانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه را با هدف توجه بیشتر به کارکردهای رسانه در حوزه کتاب همزمان با هفته کتاب برگزار خواهد کرد. در این جشنواره با بهره‌گیری از دانش و تجربه فعالان خبره دو حوزه رسانه و کتاب، آثار رسانه‌ای انتشار یافته در زمینه کتاب و نشر بررسی می‌شود.

شمارگان کتاب و زمانی که صرف مطالعه می‌شود از جمله شاخص های توسعه انسانی، فرهنگی و اجتماعی هر جامعه محسوب می‌ شود. بدیهی است در این میان، رسانه‌ها با ایفای نقش های اطلاع رسانی، تحلیلی و تبیینی خود در حوزه‌های مربوط به «کتاب و نشر» می‌‌توانند گامی موثر برای ارتقای کمیت و کیفیت این شاخص‌ها بردارند. به بیان دیگر انتظار می‌‌رود رسانه‌ها با انتشار حرفه‌ای و جذاب خبر، گفتگو، گزارش، یادداشت و نقد در زمینه های مرتبط با کتاب و نشر، از یک سو سبب جلب علاقه و توجه بیشتر مخاطبان خود به مطالعه شوند و از سوی دیگر با فراهم آوردن بستری برای طرح نقاط قوت و ضعف صنعت نشر کشور زمینه ساز رونق این صنعت گردند.

ارزیابی عملکرد رسانه‌ها در حوزه کتاب و نشر، معرفی آثار برتر رسانه‌ای در حوزه کتاب و نشر، ترویج و کمک به رشد کیفی و کمی آثار رسانه‌ای درحوزه کتاب و نشر، جلب توجه بیشتر اهالی کتاب و نشر به ضرورت برقراری رابطه با رسانه‌ها و ایجاد فضای نقد درون رسانه‌ای در زمینه کتاب و نشر به عنوان اهداف شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه بیان شده است

  • *

بت نام از ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی از امروز آغاز شد.

آغاز ثبت نام از ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، ناشران سراسر کشور می توانند برای حضور در نمایشگاه از امروز(۲۷ شهریور) تا ۳ مهر به سایت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران به مراجعه و ثبت نام نمایند.

 نمایشگاه کتاب استانی خراسان جنوبی از تاریخ ۱۷ تا ۲۲ مهر دربیرجند برگزار می شود.

 

نمایشگاه های کتاب استانی با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری ادارات کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان ها و موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران برگزارمی شود
  • *
«حقیقت و مردِ دانا» اثری از بهرام بیضایی با تصویرگری مرتضی ممیز از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بار دیگر منتشر شد.
«حقیقت و مرد دانا»ی بهرام بیضایی بازنشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این داستان درباره‌ی پسری است که تصمیم می‌گیرد با دوستانش نمایشی بسازد اما در پایان از خود می‌پرسد بازی چقدر حقیقی است. پس در جست‌وجوی «حقیقت» حرکت می‌کند، اما سال‌ها می‌گذرد و مرد دانا را نمی‌یابد. در عوض در آبادی‌ها و شهرها ماجراهایی از سر می‌گذراند. سال‌ها بعد او به خانه برمی‌گردد و زندگی جدیدی را آغاز می‌کند.

در بخشی از این کتاب که نخستین بار در سال ۱۳۵۱ منتشر شده است، می‌خوانیم: «جوان تشنه بود. عجیب تشنه بود. آفتاب تند در تمام راه دراز او را آزار داده بود. او به دنبال جرعه‌ی آبی پا به این ولایت غریب گذاشت. در کوچه‌ها پرسه زد. دری باز نشد. صدایی نیامد. کسی نگذشت. شاید همه رفته بودند. وگرنه نمی‌شد این قدر همه جا خلوت و خالی باشد. او باید کسی را می‌جست و جرعه‌ای آب می‌گرفت

این کتاب مناسب گروه سنی «د» (۱۲ تا ۱۴ سال) و با قیمت ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان قابل خریداری از تمامی فروشگاه‌های کانون در سراسر کشور است.

 

گفتنی است کتاب «حقیقت و مرد دانا» در ۵۲ صفحه رنگی و با شمارگان ۵هزار نسخه منتشر شده است
  • *