کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: آیین اختتامیه هشتمین جشنواره رضوی با حضور برگزیدگان مسابقه فردا در کتابخانه عمومی محقق حلی شهر تهران برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره رضوی در پایتخت کشور

 

به گزارش لیزنا، علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل اظهار داشت: آیین اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با تقدیر از سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال در سطح استان تهران برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف این جشنواره ترغیب مردم به کتابخوانی و به صورت خانوادگی در فضایی کاملاً فرهنگی و صمیمی و در راستای خدمت به جامعه اسلامی و زنده نگهداشتن یاد و نام عترت پاک پیامبر(ص) است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران عنوان کرد: با تلاش همکاران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ادارات کل استان‌ها برگزاری این جشنواره بزرگ و خانواده محور، سبب معرفی خدمات کتابخانه‌های عمومی و فعالیت‌های آن به شکلی مطلوب شد.

نیکنام گفت: به علت عدم دسترسی ساکنین مناطق محروم و کم برخوردار به کتاب‌ها، روسای شهرستان ها و کتابداران با حضور در روستاها و بخش های تابعه برگه های مسابقه را در بین علاقمندان به مکتب رضوی توزیع کردند تا فرصت برابر برای همگان فراهم شود.

وی با اشاره به شرکت ۲۴۸۴۹ نفر از شهروندان تهرانی در این جشنواره اظهار داشت: مراسم اختتامیه فردا ساعت ۹:۳۰ صبح با حضور مقامات ارشد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگر مسئولان استانی به همراه تقدیر از برگزیدگان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی محقق حلی به نشانی میدان شوش، خیابان ری، قبل از پارک کوثر، نبش خیابان محمد یزدی برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی تهران بزرگ با اداره کل کتابخانه‌های عمومی برای برگزاری هشتمین جشنواره رضوی همکاری بسیار خوبی داشتند.

نیکنام خاطر نشان کرد: تعامل دستگاه‌ها و نهادها با یکدیگر و همدلی و دغدغه مندی در حوزه کتاب و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) و همچنین انجام تبلیغات و اطلاع رسانی به موقع سبب استقبال مردمی از این جشنواره نسبت به سال گذشته شد.

وی گفت: از مجموع ۲۴۸۴۹ نفر از شرکت کنندگان در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی ۳۳۰۵ نفر اینترنتی و ۲۱۵۸۹نفر مکتوب بودند و بخش مکتوب هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی بیشترین آمار شرکت کنندگان را به خود اختصاص داد.

  • *

لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، سردبیر: از همان ابتدا که نوشته جناب آقای رحمانی گرامی به لیزنا رسید و برای داوران می فرستادم، متوجه این نکته بودم که برخی از نکات از این زاویه است که این کار را یک انجمن مرجع باید بکند ولی به علت موانع قانونی دست و بال انجمن بسته است و حالا باید یک فکر دیگری بکنیم. و برخی نکات هم به نظرم می رسید که باید پاسخ داده شود. ولی بحث دو طرفه روی مطلبی منتشر نشده در آن زمان باعث می شد که همه مطلب آقای  رحمانی به عرصه نرسد و همه نبینند و حیف بود. بنابراین همان زمان با دوستان تحریریه و یکی از داوران که خودش هم مانند آقای رحمانی از دوستان انجمن بود و خُب سالهای بیشتری کنار انجمن کارکرده بود،‌ مشاوره کردم و به این نتیجه رسیدیم که بهترین شیوه این است که منتشر شود و بعد بگذاریم که هر کس مایل است بنویسد و خودمان هم خواهیم نوشت.

خیلی خوشحال شدم که دکتر زین العابدینی بازرس انجمن، ‌دکتر فتاحی مدیر شاخه خراسان، خانم حسینی،‌ و دکتر محمدی از انجمن قم،‌ فرامرز مسعودی عضو هیات مدیره انجمن، و یک نام مستعار کتابدار، به این متن واکنش نشان داده‌اند و نظرات هریک شایسته و در همه اینها اشاره شده که پاسخها نظر رسمی انجمن نیست و من هم در اینجا عرض میکنم که این یادداشت من هم کاملا شخصی است و نظر انجمن نیست. من ده سال پیش عضو هیات مدیره انجمن بودهام و از آن تاریخ یک عضو ساده و همکار انجمن در کمیته همایشها و کمک کمیته مطالعات صنفی هستم.

آقای رحمانی با مرجعیت علمی شروع کرده اند. درباره مرجعیت علمی دکتر فتاحی در نظرات، اشاره کرده اند به سخنرانی خودشان در شیراز، ۱۳۹۵، و من وارد آن نمی شوم. در باره نام انجمن هم آقای مسعودی پاسخ دقیقی در یادداشت بلندشان داده‌اند  که از ایشان هم سپاسگزارم. و من یکی دو مساله را دوست دارم بحث کنم که خوب خیلی طولانی می‌شود، بنا براین در این قسمت فقط به مرجعیت حرفه ای و انجمن صنفی میپردازم و اگر عمری بود، در مورد بحث آخر ایشان هم، شاید وقتی دیگر.


  • *

ماجرا از آنجا آغاز شد که دوره تحصیلات کارشناسی (رشته فرهنگ و معارف اسلامی) برای انجام تحقیقی در رابطه با مسائل و معضلات اجتماعی آن دوره، به کتابخانه رفتم. به محض ورود با صحنه‌ای عجیب روبرو شدم. دو خانم کتابدار پشت میز کتابداری با میل‌های بافتنی، سماوری در حال جوش، در کنارشان و کوهی از کتاب‌های انباشته شده روی هم در حال بافتن و بحث و گفت‌‌و‌گو در آن مورد بودند. جلو رفتم سلام گفتم، بدون دریافت پاسخی از آن‌ها؛ در مورد موضوع تحقیق از آن‌ها راهنمایی خواستم ولی آن‌ها با تمام جدیتی که در کارشان داشتند!!!!!!!!!!!!! به من گفتند که خودت برو پیدا کن.

برای منی که اولین بار قدم به محیط کتابخانه می‌‌گذاشتم یک نوع دلزدگی از کتابخانه بوجود آمد. دیگر هیچ‌وقت حاضر نشدم تا اتمام تحصیلاتم در دوره کارشناسی برای یافتن منابع جهت انجام تحقیقاتم به کتابخانه بروم. پس از اتمام دوره کارشناسی به هر اداره‌ای برای یافتن کار سر زدم تا اینکه در اداره ارشاد قول مساعد برای کار دادند. مدیریت اداره گفتند که شما می‌توانید در کتابخانه مشغول به‌ کار شوید. با شنیدن این جمله گویی آواری بر سر من خراب شده و تمام  خاطراتم در مورد کتابخانه دوباره زنده شد. علیرغم میل باطنی به دلیل احتیاج به این شغل پیشنهاد را پذیرفتم.

خوب به خاطر دارم اولین روزی که می‌خواستم به کتابخانه بروم خیلی دلسرد و مأیوس بودم با ورود به کتابخانه و معرفی خود به عنوان کتابدار جدید با استقبال خوب همکارانم روبرو شدم آن‌ها مرا با بخش‌های مختلف و چگونگی انجام کارها آشنا نمودند و من در آن زمان بود که متوجه شدم کار کتابداری خیلی فراتر از بافتن و صحبت کردن در مورد چگونه بافتن می‌باشد.

اکنون که این مطالب را می‌نویسم با ورود به مقطع کارشناسی ارشد و آشنایی با اساتید خوب دانشگاه شهید بهشتی، به شغلی که از سر اجبار انتخاب کردم افتخار می‌کنم و عاشقانه از لحظه به لحظه انجام دادن وظایفش لذت می‌برم، با عشق و علاقه مراجعین را به منابع مورد نیازشان راهنمایی می‌کنم با کودکان ارتباط دوستانه‌ای برقرار می‌نمایم تا در آمدن به کتابخانه رغبت و تمایل بیشتری داشته باشند. چه خوب می‌شد که نه تنها در شغل کتابداری بلکه در تمام مشاغل با احساس مسئولیت بیشتری به انجام وظایف خویش بپردازیم.

هدف از انتخاب کتاب خرقه، تعداد بسیار زیاد علاقمندان به مطالعه آن در کتابخانه بود. همین امر انگیزه‌ای شد تا خودم  نیز به مطالعه آن بپردازم و بسیار جذب این کتاب شوم.  

  • *
 روز جمعه ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸ برابر با ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ متخصصان RDA در ارتباط با بازخورد جامعه به سایت بتای جعبه ابزار آردی‌ای (RDA Toolkit Beta site) به بحث و گفتگو به صورت آنلاین و زنده می نشینند.
فراخوان شرکت در بحث وگفتگو با متخصصان RDA به صورت زنده

 به گزارش لیزنا، پروژه طراحی و ساختاربندی مجدد ابزار آردی‌‍‌اِی  (RDA Toolkit Restructure and Redesign Project) که بیشتر با عنوان پروژه ۳R شناخته می شود به دنبال ارتقاء قابلیت استفاده جعبه ابزار آردی‌ای و رفع بسیاری از محدودیت ها و مسائل مربوط به فهرست نویسی ازجمله اجرای الگوی مرجع کتابخانه ای (ال‌آر‌اِم) است. از زمان انتشار نسخه بتای جعبه ابزار آردی‌ای در ماه ژوئن (خرداد ۱۳۹۷)، ناشران آردی ای و کمیته اجرایی آر دی ای (RSC) بازخوردهای جامعه مخاطب را جمع آوری کردند تا بتوانند این پروژه را به پایان برسانند.

 علاقمندان به بحث و گفتگو بر روی نسخه بتای جعبه ابزار آردی‌اِی میتوانند روز جمعه ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸ برابر با ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۳۰ به وقت تهران،  برای بحث با نمایندگان RSC، کمیته آردی‌اِی در امریکای شمالی و انتشارات انجمن کتابداران امریکا در ارتباط با بازخورد جامعه به سایت بتا، تغییراتی که از سپتامبر به بعد انجام شده، و اینکه چگونه این کمیته میتواند به بهبود مستمر آردی‌ای کمک کند، به این رویداد بپیوندند.

 علاقمندان از طریق این لینک میتوانند در این رویداد ثبت نام کنند.

  • *
مرکز فرهنگی شهر کتاب مراسم سومین دوره‌‌ی جایزه‌‌‌ی ابوالحسن نجفی را در بهمن ماه سال جاری برگزار می‌کند.
فراخوان سومین دوره‌‌ی جایزه‌‌‌ی ابوالحسن نجفی

 به گزارش لیزنا، به منظور پاسداشت یاد استاد نجفی در عرصه‌ ترجمه و تشویق مترجمان در اعتلای زبان فارسی، مرکز فرهنگی شهر کتاب مراسم سومین دوره‌‌ی جایزه‌‌‌ی ابوالحسن نجفی در بهمن سال جاری برگزار می‌کند و از بهترین ترجمه‌، رمان و مجموعه داستان کوتاهی که در سال  ۱۳۹۶منتشر شده، تقدیر خواهد کرد.

 مترجمان و ناشران علاقه‌مند به شرکت در این جایزه می‌توانند دو نسخه از کتاب خود را تا پایان مهر ۱۳۹۷ به دبیرخانه‌ جایزه به نشانی تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم، پلاک ۸، مرکز فرهنگی شهر کتاب ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۱۷۴۵۸ و ۸۸۷۲۳۳۱۶ تماس بگیرند.

دکتر آبتین گلکار با ترجمه‌ رمان «آشیانه‌ اشراف» و محمد همتی با ترجمه رمان «مارش رادتسکی» برگزیدگان دو دوره‌ی گذشته‌ی این جایزه بوده‌اند.

  • *
انجمن کتابداری فارس در جلسه بررسی راهکارهای گسترش و توسعه کتاب و کتابخوانی از طریق جشنواره جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان شرکت نمود.
عضویت انجمن کتابداری فارس در جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان

به گزارش لیزنا، زهرا شاه نظرنژادخالصی مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری شاخه فارس با اعلام این خبر گفت: بنا به دعوت مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، محمد رضا قانع از سوی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران - شاخه فارس در جلسه بررسی راهکارهای گسترش و توسعه کتاب و کتابخوانی از طریق جشنواره جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان که با حضور ۲۴ سازمان در اداره کل آموزش و پرورش استان تشکیل شده بود، شرکت کرد.

در این جلسه پس از استماع گزارش فعالیت های اجرا شده توسط باشگاه، افراد شرکت کننده نقطه نظرات خود را بیان کردند.

قانع در این رابطه نظرات انجمن شاخه فارس را ارائه کرد و پیشنهاد داد: سازمان های متولی از انجام فعالیت های جزیره ای خودداری کنند و برای این منظور شورایی متشکل از تمام سازمان های مربوطه در زمینه گسترش و توسعه فرهنگ مطالعه تشکیل شود که مورد استقبال قرار گرفت.

 پیشنهاد شد که آموزش و پرورش این مهم را در مقاطع اولیه تحصیلی مورد توجه جدی قرار دهد و انجمن برای کمک و همفکری در این زمینه اعلام آمادگی کرد. همچنین بیان شد انجمن شاخه فارس بر این اعتقاد است که اتحادیه کتابفروشان با ارائه طرح های قابل اجرا فعالیت های مؤثری در این زمینه انجام دهد.

در این جلسه پیگیری مسئله احیای پست کتابدار در مدارس هر چند که یک موضوع قابل پیگیری در سطح کلان است، از سوی انجمن پیشنهاد شد که مورد توجه قرار گرفت.

در پایان مقرر شد انجمن کتابداری شاخه فارس تعدادی از کتابداران را به منظور پیشرفت و توسعه باشگاه به دبیر جشنواره جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان فارس معرفی کند.

  • *
نشست «معرفی مجموعه اسناد مربوط به دکتر قاسم غنی در دانشگاه ییل»، صبح سه‌شنبه ۱۳ شهریور در تالار محدث اُرمَوی واقع در بخش ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
دسترسی رایگان به مجموعه اسناد دکتر قاسم غنی در سایت دانشگاه ییل

 به گزارش لیزنا، در ابتدای این برنامه، «غلامرضا امیرخانی»؛ معاون کتابخانه ملی پشت تریبون حاضر شد. او با ذکر این نکته که قاسم غنی در خانواده ای نه‌چندان مهم در سبزوار رشد یافت اما به مدارج قابل توجهی رسید، گفت: قاسم غنی چهره خاصی است و آثار او از دو جنبه اهمیت دارد؛ یکی تاریخ معاصر و دیگری ادبیات و تاریخ. او شخصیتی مُلّا و بسیار دقیق بود. سال ها پیش که درباره زمینه های ظهور تیمور تحقیق می کردم، به کتاب دو جلدی «بحث در آﺛﺎر و اﻓﮑﺎر و اﺣﻮال ﺣﺎﻓﻆِ» او مراجعه کردم و دیدم که او در بیان مسائل تاریخی قرن هشتم و خاندان مظفری در شیراز واقعا کم نظیر کار کره و به نوعی تاریخ ایرانِ قرن هشتم است.

او اضافه کرد: یادداشت های غنی اما سرشار از اطلاعات است و مثلا آنچه درباره عبدالحسین تیمورتاش ارائه می دهد، منحصر به‌فرد است. او خاطرات خود را البته بسیار شیرین نوشته شده و نثر خسته‌کننده ای ندارد. غنی با اینکه چهره ای مطلع است اما گاهی نظرات شاذی هم داده است. در میان آثار پژوهشی او، هرکس که درباره حافظ پژوهش می کند، نمی توان از رجوع به آثار او بی نیاز باشد. همچنین در عرصه ترجمه، غنی نخستین کسی است که آثاری از آناتول فرانس؛ نویسنده فرانسوی را به فارسی ترجمه و به ایرانیان معرفی کرد.


  • *

ختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، ۱۷ شهریورماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

به گزارش لیزنا، اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، معاونان و مدیران کل نهاد، نمایندگان مجلس و جمعی از کتابداران و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.

پس از برگزاری اختتامیه‌ های استانی هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سراسر کشور، اختتامیه ملی این جشنواره روز شنبه ۱۷ شهریورماه ساعت ۱۰ صبح، با معرفی و تقدیر از برگزیدگان کشوری در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) به نشانی میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی پور برگزار خواهد شد.

فراخوان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۷ اثر با موضوع سیره امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در ۳ رده سنی «کودک»، «نوجوان»، «جوان و بزرگسال» و همچنین بخش «خانوادگی» ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۷ منتشر شد و ۱۹ مردادماه به کار خود خاتمه داد.

گفتنی است، هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با معرفی ۷ اثر در موضوع سیره امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و با هدف اشاعه فرهنگ و سبک زندگی رضوی و نیز ترویج کتابخوانی برگزار شد. در سال‌های گذشته دستگاه‌های مختلف در سطح کشور زیر نظر بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) متولی برگزاری این جشنواره بودند که دوره ششم، هفتم و هشتم این جشنواره توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اجرا شده است. در دوره ششم بیش از ۲۳۸ هزار نفر و در دوره هفتم در سال گذشته ۶۴۸ هزار و ۲۲۸ نفر در این جشنواره شرکت کردند؛ میزان مشارکت در هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با رشد ۳۲ درصدی، ۸۵۸ هزار ۶۹۵ نفر بوده است.

  • *

 فتانه ترکاشوند، کارشناس مسئول تدوین اصطلاحات و مستندات کتابخانه ملی ایران:

ایفلا هم‌اندیشی قومیت ها و ملیت ها

من یک ایفلا اولی هستم. از وقتی خانم دکتر قربانی (نویسنده مسوول مقاله‌مان) خبر پذیرش و ارائه مقاله را دادند دچار نوعی حس  شوق و اشتیاق البته با چاشنی اضطراب شدم. هر چه به زمان سفر نزدیک‌تر می‌شدیم استرس غلبه می‌کرد نوعی حس مبهم و گنگ به‌جایی ناشناخته. روز ۳۱ مرداد سفرمان آغاز شد. هشت ساعت پرواز مرا دچار  سندرم پاهای بی‌قرار کرده بود. وقتی وارد سالن فرودگاه شدیم اولین چیزی که نظرم را جلب کرد حضور جوانانی پر از اشتیاق و شوق بود با جلیقه‌هایی قرمز منقش به واژه داوطلب volunteer)).  چقدر خوب که می‌توان از انرژی و شوق حرفه‌ای جوانان بهره جست. (لازم به ذکر است دو نفر از همکاران عزیزمان (خانم‌ها پریسا پاسیار و حمیده معماری هنجی) جزء این داوطلبین مشتاق بودند که مایه‌ی فخر و مباهاتمان هستند. کاش بتوان آموخت می‌توان باانگیزه و بدون هیچ چشمداشتی به حرفه خدمت کرد.) جالب این‌که حتی در فرودگاه مالزی هم گیت‌هایی مخصوص ایفلایی ها بود. چقدر علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در خارج از کشور  ارج‌وقرب و احترام دارد.!

  • *

۱۵ مرکز ملی ISSN منطقه آسیاییِ حاضر در کنگره ایفلا ۲۰۱۸ در کارگاه آمورشی ISSN شرکت کردند و گزارشی از نحوه عملکرد مراکز خود ارائه دادند.

 حضور پررنگ مرکز ملی شاپای  ایران (ISSN) در ایفلا

به گزارش لیزنا، مرکز بین المللی ISSN با حمایت کتابخانه ملی مالزی  به برگزاری کارگاه آموزشی برای ۱۵ مرکز ملی منطقه آسیاییِ حاضر در کنگره ایفلا ۲۰۱۸ اقدام کرد.

در این کارگاه حمیده معماری، نماینده مرکز ملی شاپای ایران،  همراه با  مراکز منطقه ای مالزی، اندونزی، نپال، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام و رئیس مرکز بین المللی ISSN  گرد هم آمدند تا در مورد آخرین تغییرات شبکه ISSN به بحث و تبادل نظر بپردازند.

 در ابتدا گائل بکت (رئیس ISSN  بین الملل) درباره ISSN ، تاریخچه آن در کشورهای جنوب شرق آسیا، فعالیتهای  ISSN بینالملل، شبکه ISSN ، استراتژیها، مسائل مهم و دیدگاههای مربوط به نقش شبکه ISSN   توضیحاتی داد. 

وی گفت که در سال ۲۰۱۸ تعداد ISSN  های تخصیص داده شده به نشریات از مرز ۲ میلیون شماره گذشته است. در پایان سال ۲۰۱۷  و با پیوستن  کشور پاناما  به شبکه ISSN ، در مجموع ۹۰  کشور عضو شبکه ISSN  شده اند.

 از سال ۲۰۱۴ فعالیت مجمع عمومی شروع شد و این مجمع هر دو سال یکبار با برگزاری انتخابات اعضای خود که مشتمل بر ده نماینده از کشورهای عضو،  یک نماینده از یونسکو و رئیس مرکز بین المللی است را انتخاب می کنند. و هیات مدیره هر سال تشکیل جلسه می دهند که یک جلسه به صورت حضوری و بقیه جلسات به صورت آنلاین برگزار میشوند.

 پس از آن مراکز ملی حاضر به ترتیب به ارائه گزارشی از نحوه عملکرد مراکز خود پرداختند.

 در پایان روز اول  گائل بکت نحوه استفاده از اکسترانت را به مراکز ملی آموزش داد. این کارگاه در روز دوم نیز با آموزش ساختار و نحوه استفاده از پورتال جدید ISSN و Road  به مراکز ملی به کار خود پایان داد. قابل ذکر است که مرکز ملی شاپای ایران در آوریل ۲۰۱۸ در وبینار آموزشی  نحوه استفاده از اکسترانت  و پورتال جدید ISSN  شرکت کرده بود.

 افزون بر این، مرکز بین‌المللی ISSN یا همکاری ایفلا در روز ۲۶ آگوست در سالن اجتماعات نمایشگاه ایفلا اقدام به برگزاری سخنرانی برای عموم با محورهای زیر کرد:

 ·       معرفی سرویس ETAS که تا پایان سال ۲۰۱۸  مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و کاربردهای آن برای ناشران بین المللی

 ·       پورتال جدید ISSN  که در پایان ماه مارس ۲۰۱۸ راه اندازی شده است و کاربردهای آن برای ناشران و موسسات بین المللی

 ·       فواید ISSN L  و کاربردهای آن

 در این سخنرانی نمایندگان مراکز ملی برزیل، دانمارک و ایران نیز حضور داشتند.

 در طول مدت برگزاری نمایشگاه ایفلا،‌ مرکز بین المللی ISSN در غرفه مربوط به این مرکز به فعالیت پرداخت.

یادآوری می شود، میزبانی جمهوری اسلامی ایران برای اجلاس جهانی ISSN در سال ۲۰۲۰ قطعی و نهایی شده است.

  • *