کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

همزمان با برگزاری هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، سامانه اینترنتی مستقل این جشنواره به منظور ایجاد امکان ثبت نام و اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای این جشنواره، به بهره‌برداری رسید.
سامانه اینترنتی جشنواره کتابخوانی رضوی به بهره‌برداری رسید

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سامانه اینترنتی مستقل جشنواره کتابخوانی رضوی به منظور سهولت در ثبت نام و اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای این جشنواره به آدرس razavi.iranpl.ir در دسترس علاقه‌مندان به کتابخوانی و معارف رضوی قرار گرفت.

در این سامانه علاوه بر امکان ثبت نام و اطلاع از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای این جشنواره، امکان دریافت نسخه الکترونیکی منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در رده‌های سنی  کودک (۴ تا ۱۱ سال)، نوجوان (۱۱ تا ۱۷ سال) و جوان و بزرگسال (۱۷ سال به بالا) نیز فراهم شده است.

همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این سامانه پوستر جشنواره را دریافت کنند و با مراجعه به بخش «اطلاعیه‌ها» از آخرین دستورالعمل‌های صادر شده از سوی دبیرخانه جشنواره مطلع شوند.

همچنین بخش دیگری از سامانه اینترنتی جشنواره کتابخوانی رضوی به نمایش آثار نقاشی برگزیده در دوره‌های گذشته این جشنواره اختصاص یافته است. در این سامانه علاوه بر ارائه نحوه ارتباط با دبیرخانه جشنواره، آدرس کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ارائه شده که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این بخش، نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی به محل سکونت خود را بیابند.

 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که از دوره ششم متولی برگزاری این جشنواره شده، همزمان با هشتمین دوره برگزاری این جشنواره اقدام به راه‌اندازی سامانه اینترنتی مستقل برای این جشنواره کرد تا ضمن ارائه آخرین اخبار و اطلاعات جشنواره‌ کتابخوانی رضوی، مسیر مستقلی را برای شرکت‌کنندگان در این مسابقه ایجاد کند.

  • *
منبع : لیزنا
پانزدهمین دورهمی کتابدارانه روز دوشنبه؛ ۴ تیر ماه ۱۳۹۷ در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.
پانزدهمین دورهمی کتابدارانه؛ در کتابخانه مرجع کانون

به گزارش لیزنا، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از کتابداران و فعالان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی برای حضور در سومین دورهمی در سال ۱۳۹۷ که پانزدهمین رویداد کتابدارانه است، دعوت کرده است.

کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای بازدید از کتابخانه و پانزدهمین دورهمی کتابدارانه دوشنبه؛ چهارم تیر ماه از ساعت ۵ تا ۷ عصر میزبان اعضای انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و اساتید، دانشجویان، کتابداران و سایر فعالان علم اطلاعات است.

"دورهمی کتابدارانه" یک رویداد دوستانه، عمومی، بدون دستور جلسه و بدون سخنران است. برای حضور در رویداد کتابدارانه، تنها کافی است دوستدار کتاب، دانش و اطلاعات باشید.

کتابخانه مرجع کانون، در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد استانبولی(وزرا سابق)، مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع شده است.

  • *
کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد چهاردهمین دوره از نشست های علم اطلاعات و دانش شناسی را با موضوع «علم اطلاعات و تفکر داده محور» برگزار می کند.
برگزاری نشست «داده‌ای سازی کسب و کار» در کتابخانه حسینیه ارشاد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی کتابخانه حسینیه ارشاد، هشتادمین نشست (اولین جلسه دوره چهاردهم) به موضوع «داده‌ای سازی کسب و کار» اختصاص یافته است. دبیر این جلسه دکتر مصطفی امینی و سخنرانان دکتر مهدی قانع متخصص علم داده بنیانگذار شتاب‌دهنده فونیکس و آقای محمود سنگری متخصص علم اطلاعات و دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی هستند.

کتابخانه از اعضای خود و دیگر علاقه مندان به حوزه علم اطلاعات و تفکر داده محور برای شرکت در این نشست دعوت می کند.

این نشست در روز شنبه، ۲ تیر از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در کتابخانه حسینیه ارشاد واقع در خیابان دکتر علی شریعتی، حسینیه ارشاد برگزار می شود.

پخش هم‌زمان از رادیو اینترنتی ارشاد به نشانی انجام می شود. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۸۶۶۴۶۵ تماس بگیرید یا به آدرس ایمیل کتابخانه حسینیه ارشاد ایمیل بفرستید.

  • *
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با اعضای هیات امنای موسسه پژوهشی میراث مکتوب بر حفظ میراث مکتوب و تعالی نسخ خطی تاکید کرد.
 تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حفظ و تعالی میراث مکتوب

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی پیش از ظهر امروز در این نشست با تاکید بر این مطلب افزود: اهمیت و جایگاه میراث مکتوب و نسخ خطی کشورمان بر کسی پوشیده نیست بنابراین باید نسبت به حفظ آن اهتمام داشته باشیم.

وی گفت: موسسه پژوهشی میراث مکتوب در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشته است و باید نسبت به ادامه این مسیر استمرار داشته باشد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود بر شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی و خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد و ادامه داد: در داخل وزارتخانه می توان از ظرفیت‌های معاونت امور فرهنگی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و غیره کمک گرفت و در بحث‌های نظری، اجرایی و کارکردی با موسسه پژوهشی میراث مکتوب همکاری‌های مشترک داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر بهره گیری موسسه پژوهشی میراث مکتوب از ظرفیت‌های کتابخانه ملی  و سازمان‌های اوقاف و امور خیریه، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقا و حفظ میراث مکتوب و نسخ خطی تاکید کرد.


  • *
کتاب‌های «از خودم سوال می کنم»، «بازی‌های شاد و تأثیرگذار»، «برگ اضافی» و «سلام روباه قرمز» به عنوان منابع طرح کتاب‌خوان تیرماه ۱۳۹۷ معرفی شد.
کتاب‌های طرح کتاب‌خوان تیر ۱۳۹۷ معرفی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان تیرماه ۱۳۹۷ با معرفی ۴ اثر برگ اضافی نوشته منصورضابطیان از انتشارات مثلث، بازی‌های شاد و تأثیرگذار با رویکرد پرورش روان نوشته باربارا شر و ترجمه منیره نادری از انتشارات صابرین، سلام روباه قرمز نوشته اریک کارل و ترجمه مهشید مجتهدزاده از انتشارات قو و از خودم سوال می کنم به قلم حامد محقق از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به علاقه‌مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.

«برگ اضافی (یادداشت‌هایی از شرق تا غرب)» اثر منصور ضابطیان، از انتشارات مثلث با ۱۵۸ صفحه:

برای برخی از ما بستن چمدان و راهی شدن به مقصد سفر، یکی از لذّت‌بخش‌ترین کارهای زندگی است. تجربه رفتن به شهر یا کشوری دیگر و رویارویی با محیط تازه و مردمی دیگر، هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی است و کسانی که این تجربیات را ثبت و منتشر می‌کنند؛ انسان‌های خوش‌ذوق و دست‌ودل‌بازی هستند که به ما اجازه می‌دهند، بدون تهیه بلیت و پرداخت هزینه با ایشان هم‌سفر شویم.

منصور ضابطیان از این دست افراد است. «برگ اضافی» سومین اثر این نویسنده در قالب سفرنامه است. او در این باره می‌گوید: «برگ اضافی برخلاف دو کتاب پیشین گزارش‌هایی کامل از سفر به کشورهای مختلف نیست.  یادداشت‌های پراکنده‌ای‌ست از مشاهدات و خاطراتم از این سو و آن سوی جهان. ‌ اگر تصور می‌کنید با خواندن این کتاب می‌توانید اطلاعات کافی و وافی درباره این کشورها به دست بیاورید، سخت در اشتباهید. ‌ این کتاب فقط خاطره‌نگاری‌هایی است از یک آدم دیوانه سفر که هیچ چیز را به اندازه تجربه‌های منحصر به فرد در گوشه و کنار جهان دوست ندارد. ‌اصلاً بگذارید خیالتان را راحت کنم. ‌ تا به حال شده که به رستوران بروید و مثلاً یک غذای پلویی سفارش بدهید و بعد برای اینکه حسابی به خودتان حال بدهید بخواهید یک کباب برگ اضافی هم برایتان بیاورند؟ اگر دو کتاب مارک و پلو و مارک دوپلو، آن غذای اصلی باشد، ‌ کتابی که در دست دارید همان برگ اضافی است. نوش جان! ‌»


  • *
چاپ دوم کتاب «مروارید اندیشه؛ مصاحبه تاریخ شفاهی با اسماعیل سعادت» منتشر شد.
انتشار چاپ دوم کتاب «مروارید اندیشه»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، انتشارات این سازمان چاپ دوم کتاب «مروارید اندیشه؛ مصاحبه تاریخ شفاهی با اسماعیل سعادت» را در ۲۱۹ صفحه چاپ و روانه بازار نشر کرد. مصاحبه، تدوین و تحقیق این اثر را «پیمانه صالحی» به عهده داشته است.

در این کتاب، اطلاعاتی در مورد «زندگی، تحصیلات و فعالیت‌های آموزشی، انتشاراتی، ویراستاری و پژوهشی، کارنامه علمی و پژوهشی، بنگاه ترجمه و نشر، مؤسسة فرانکلین، فن ویرایش و ترجمه، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشنامة زبان و ادب فارسی،  فرهنگنامه‌‌ها و غیره» از زبان اسماعیل سعادت ارائه شده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این اثر می‌توانند به فروشگاه انتشارات سازمان واقع در ساختمان کتابخانة ملی ایران مراجعه نمایند و یا با شمارة تلفن ۸۱۶۲۳۳۱۵ تماس بگیرند.

  • *
جلسه نقد داستان «تاثیر ادبیات کلاسیک فارسی در داستان نویسی معاصر» جمعه (اول تیرماه) در سرای ناشران قم نقد می‌شود.
بررسی «تاثیر ادبیات کلاسیک فارسی در داستان‌نویسی معاصر» در سرای ناشران قم

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه خانه کتاب، گروه داستان جمعه با همکاری موسسه خانه کتاب جلسه نقد داستان «تاثیر ادبیات کلاسیک فارسی در داستان نویسی معاصر» را جمعه (اول تیرماه) در سرای ناشران قم برگزار می کند.

در این جلسه معصومه صادقی؛ نویسنده اثر و علیرضا فولادی؛ منتقد درباره کتاب «تاثیر ادبیات کلاسیک فارسی در داستان نویسی معاصر» سخنرانی می کنند.

موسسه انتشارات امیرکبیر کتاب «تاثیر ادبیات کلاسیک فارسی در داستان نویسی معاصر» را به قلم معصومه صادقی منتشر کرده است؛صادقی در این کتاب سعی کرده با نگاهی به سه رمان سووشون، جای خالی سلوچ و آتش بدون دود به بررسی رابطه متقابل این دو پدیده ادبی در یکدیگر بپردازد.

آثار بزرگانی چون محمدعلی جمالزاده، محمود دولت آبادی، سیمین دانشور، نادر ابراهیمی، جلال آل احمد، هوشنگ گلشیری، ابراهیم گلستان، ابوتراب خسروی و... نیز در این پژوهش و کتاب بررسی شد و در لا به لای گفته ها و نظرهایشان کنکاش شد که نظرشان درباره نقش ادبیات کلاسیک فارسی در ادبیات داستانی معاصر چیست؟

علاقمندان برای حضور در این نشست می‌توانند جمعه (اول تیرماه) ساعت ۱۷ به قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، طبقه سوم، سرای ناشران مراجعه کنند.

  • *
 اختتامیه چهارمین دوره «جایزه فرشته» با حضور اهالی هنر و ادبیات عصر چهارشنبه ۳۰ خرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود که با تقدیر از گلی امامی همراه خواهد بود.
جزییات اختتامیه چهارمین دوره «جایزه فرشته» اعلام شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی شهر کتاب، محمدعلی حیدری مدیر روابط‌ عمومی شهرکتاب فرشته گفت: مراسم اختتامیه دوره چهارم «جایزه فرشته» که بانی آن مجموعه فرهنگی ـ هنری شهرکتاب فرشته است، عصر چهارشنبه، ۳۰ خرداد ماه ساعت ۱۷ در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

مراسم اختتامیه دوره‌های پیشین «جایزه فرشته» همواره با تقدیر از یکی از چهره‌های برجسته فرهنگی و ادبی همراه بوده است و این‌بار نیز تقدیر از گلی امامی زینت بخشِ آیین اختتامیه چهارمین دوره این جایزه است؛ همچنین مهسا ملک‌مرزبان اجرای مراسم را عهده‌دار خواهد بود.

گفتنی است اجرایِ موسیقی اصیل ایرانی و اهدای جوایز نیز از دیگر بخش های این مراسم است.

چهارمین دوره جایزه فرشته به دبیری پژمان موسوی برگزار می‌شود.

  • *
منبع : لیزنا
نمایشگاه کتاب‌های دست ساز حسی-لمسی به منظور آشنایی مربیان کودک و خانواده‌ها با این نوع کتاب‌ها در هنرکده بادبادک برگزار می‌شود.
کتاب های حسی-لمسی فقط مخصوص کودکان نابینا نیست

به گزارش لیزنا، نمایشگاه کتاب های حسی- لمسی در هنرکده بادبادک روزهای پنجشنبه ۳۱ خرداد و جمعه ۱ تیرماه برگزار خواهد شد.

کتاب‌های حسی-لمسی کتاب‌هایی با تصاویر و متن برجسته هستند. تصویرها با توجه به گرافیک لمسی نابینایان طراحی می‌شوند، به شیوه‌ای که هم کودکان نابینا و هم کودکان با اختلالات دیگر بینایی و هم کودکانی که مشکلی در بینایی ندارند، بتوانند با تصاویر ارتباط برقرار کنند. متن آن‌ها نیز با هر دو شیوه معمولی و بریل نوشته می‌شود.

برجسته و قابل ‌لمس ‌بودن و بخصوص تنوع جنس مواد مورد استفاده جاذبه ویژه‌ای برای همه کودکان دارد. با توجه به امکاناتی که دست‌ساز بودن کتاب‌ها معمولا برای سازندگان بوجود می‌آورد، جاذبه‌های جنبی نیز در تصویرسازی و ساخت کتاب‌های رخ می‌دهد. فرصت مداخله و تغییر و جابه‌جایی علاوه بر آموزش‌، امکانات دیگری نیز در اختیار مخاطب قرار می‌دهد‌.

 ستاره اقتداری، مدرس و کتابدار موسسه هنرکده بادبادک در مورد برپایی نمایشگاه کتاب های حسی- لمسی با خبرنگار لیزنا به گفتگو پرداخت. اقتداری گفت: حدود پانزده سال است کتاب های حسی- لمسی می‌سازیم که صرفا مخصوص کودکان نابینا نیست. چون بیشتر حس لامسه در آنها به کار رفته شده، برای کودکان اوتیسم و حتی سالم نیز مناسب است و در واقع روی این گروه ها هم امتحان کرده ایم. نزدیک به ۷۰ عنوان کتاب ساخته ایم که ۱۰ عنوان آن برگزیده شورا کتاب کودک، IBBY و جاهای مختلف شده اند.


  • *
جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کره جنوبی حضور پیدا می‌کند.
حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب سئول

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، نمایشگاه کتاب سئول از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ ژوئن (۳۰ خرداد تا ۳ تیر) در مرکز نمایشگاهی «کوئکس» و با حمایت وزارت فرهنگ، ورزش و توریسم کره‌جنوبی برگزار می‌شود.

موضوع مورد تاکید این دوره از نمایشگاه «تعریف جدید» عنوان شده و جمهوری چک مهمان ویژه نمایشگاه است. دانش‌آموزان ۳ هزار و بزرگسالان ۵ هزار «وون» برای ورود و بازدید از نمایشگاه پرداخت می‌کنند. آخرین دوره این نمایشگاه با حضور ۱۷ کشور و ۳۵۶ شرکت کننده برگزار شد که در آن ۱هزار و ۷۰۰ نشست و برنامه فرهنگی انجام گرفت و ۲۰۲ هزار و ۲۹۷ بازدیدکننده داشت.

جمهوری اسلامی ایران در غرفه‌ای به مساحت ۱۸ مترمربع کتاب‌هایی را در حوزه ایران‌شناسی، کودک و نوجوان، هنر، ادبیات معاصر و دین در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دعوت از ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران، معرفی طرح بورسیه برای ناشران، نویسندگان و مترجمان فعال در حوزه کتاب‌های فارسی و معرفی کتاب‌های طرح «گرنت» از جمله برنامه‌هایی است که در غرفه ایران اجرا می‌شود.

یادآور می‌شود نمایشگاه کتاب کره‌جنوبی از ۳۰ خرداد تا ۳ تیر ماه سال جاری برگزار می‌شود.

  • *