کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

۱۶ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

از فعالان حوزه ترویج کتابخوانی با حضور علیرضا مختار پور، دکتر حداد عادل، هادی ناصری و زهره داداندیش تقدیر شد

گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز پنجشنبه ۲۴ آبان، همزمان با بزرگداشت مقام علامه طباطبایی،  با حضور سید محمود دعایی، پروین داداندیش، عبدالله جاسبی، معصومه ابتکار، جمعی از مسئولان و مدیران فرهنگی کشور، دبیرکل نهاد، مشاوران، معاونان و مدیران کل و جمعی از کتابداران برگزیده کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور  برگزار شد.

در این مراسم از فعالان حوزه ترویج کتابخوانی با حضور علیرضا مختارپور، دکتر حداد عادل، هادی ناصری و زهره داداندیش تقدیر شد. 

شایسته تقدیر

امینه دریانورد، رئیس اداره شهرستان قشم استان هرمزگان

فعال حوزه ترویج کتابخوانی

انجمن دوستداران کتاب مهر گنبد کاووس از شهرستان گلستان استان گلستان

انجمن فعال در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در شهرستان گنبد کاووس و حومه

  • *

طی بازدیدی که تعداد 35 دانش آموز دبستان حاج کاظمی از کتابخانه به عمل آوردند، همزمان با بازدید از بخشهای مختلف کتابخانه، فعالیت این بخش ها نیز برای آنها توضیح داده شد.


  • *

تعدادی از دانش آموزان این دبستان در هفته کتاب و کتابخوانی جهت بازدید به کتابخانه آمدند و با بخشهای مختلف و فعالیت این بخشها آشنا گردیدند.


  • *

در هفته کتاب و کتابخوانی دانش آموزان متوسطه دوره دوم به همراه مربیان خود از کتابخانه بازدید کردند و با بخشهای مختلف آن آشنا شدند.


  • *

روز پنجشنبه مورخ 1397/8/24 تعداد 35 دانش آموز مقطع هفتم به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برای بازدید به کتابخانه آمدند. طی این بازدید فعالیت بخش های مختلف کتابخانه برای این عزیزان شرح داده شد.


  • *
ای کلاس در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته به طور پیوسته برگزار می گردد که مورد استقبال اعضای کتابخانه قرار گرفته است.


  • *
مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد از برگزاری آزمون ارزشیابی کتابداران و مسئولان کتابخانه های عمومی نهادی از یکم الی سوم آبان ماه خبر داد.
 آزمون ارزشیابی کتابداران و مسئولان کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود

 به گزارش لیزنا، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی از برگزاری آزمون ارزشیابی کتابداران و مسئولین کتابخانه های عمومی نهادی در تاریخ ۱ الی ۳ آبان ماه خبر داد و گفت: با هدف ارزشیابی کتابداران کتابخانه های عمومی در حوزه های سامانه مدیریت، دستور العمل اداره کتابخانه های عمومی، مسائل مربوط به کتابداری و اطلاع رسانی، موضوعات فرهنگی و نیز منابع و کتابشناسی، آزمونی در قالب ۱۵ سوال، در روزهای یکم الی سوم آبان ماه (سه شنبه لغایت پنجشنبه) از طریق سامانه آموزشی نهاد برگزار می شود.

رمضانی تاکید کرد: آزمون مذکور مربوط به امور جاری کتابخانه ها است و از آنجا که کتابداران بر انجام این امور تسلط دارند، لذا سوالات این آزمون برای آن ها نکته جدیدی نخواهد داشت.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی با تاکید بر اینکه حضور تمامی کتابداران و مسئولان کتابخانه های نهادی در این آزمون الزامی است، افزود: تنها کتابداران و مسئولان شاغل در کتابخانه های عمومی نهاد، باید در این آزمون شرکت کنند؛ همکاران بخش های دیگر همچون رؤسای ادارات شهرستان ها، کارشناسان ستادی استانی و شهرستانی، نیروهای خدماتی و ... از شرکت در این آزمون مستثنی هستند.


  • *
شماره دوم از دوره بیست و هشتم فصلنامه «گنجینه اسناد» ویژه تابستان ۹۷ زیر نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.
شماره تابستان ۹۷ «گنجینه اسناد» منتشر شد

 به گزارش لیزنا، فصلنامه علمی – پژوهشی «گنجینه اسناد» به دو موضوع تحقیقات تاریخی مبتنی بر اسناد، و مطالعات آرشیوی می‌پردازد. از اهداف نشریه می‌توان به ارتقای تحقیقات تاریخی با تشویق به استفاده از اسناد و مدارک موجود در پایگاه‌های آرشیوی اشاره کرد.

در زمینه مطالعات آرشیوی، تنها مجله‌ای که در کشور به مطالعات آرشیوی می‌پردازد، گنجینه اسناد است و با توجه به تازگی و کمی تولیدات علمی در این زمینه، از پژوهش‌های آرشیوی استقبال می‌نماید.

مقالات منتشر شده در شماره جاری این نشریه به شرح زیر است:

-- تأثیر روابط تجاری ایران با هند بر اقتصاد و تولیدات داخلی ایران (۱۱۹۵-۱۳۲۴ق) /محمد پیری؛ محمدرضا عسکرانی

-- تجزیه‌وتحلیل محتوای نکاح‌نامه‌های منطقۀ بیمرغِ گناباد در عصر قاجار/ عباس پناهی؛ فتانه پاسبان حضرتی

-- مسئلۀ احمدوندها در دورۀ حکومت ظل‌السلطان بر کرمانشاهان (۱۲۹۸-۱۳۰۵ق)/ مطلب مطلبی

-- مناسبات فرهنگی و اجتماعی آمریکا با ایران در دورۀ پهلوی (۱۳۰۴-۱۳۵۷ش) (مطالعۀ موردی شهر اصفهان)/ معصومه گودرزی بروجردی؛ مرتضی نورائی؛ ابوالحسن فیاض انوش

-- بررسی موضوع، مضمون و ترکیب‌بندی تمبرهای دورۀ جمهوری اسلامی از مجموعۀ اهدایی محمود کاظمی محفوظ در کتابخانه و موزۀ ملی ملک/ عطیه یوزباشی؛ وحید رجبی

-- منابع دیداری-شنیداری: دسترسی و حفاظت/ محبوبه مهریزی

  • *
هفدهمین دورهمی کتابدارانه روز سه شنبه؛ ۱ آبان ماه ۱۳۹۷ در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.
هفدهمین دورهمی کتابدارانه؛ در کتابخانه مرکزی دانشگاه ایران

 

به گزارش لیزنا، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از کتابداران و فعالان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی برای حضور در پنجمین دورهمی در سال ۱۳۹۷ که هفدهمین رویداد کتابدارانه است، دعوت کرده است.

کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای بازدید از کتابخانه و هفدهمین دورهمی کتابدارانه سه‌شنبه؛ اول آبان ماه از ساعت ۵ تا ۷ عصر میزبان اعضای انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و اساتید، دانشجویان، کتابداران و سایر فعالان علم اطلاعات است.

"دورهمی کتابدارانه" یک رویداد دوستانه، عمومی، بدون دستور جلسه و بدون سخنران است. برای حضور در رویداد کتابدارانه، تنها کافی است دوستدار کتاب، دانش و اطلاعات باشید.

کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در بزرگراه همت، جنب بیمارستان میلاد، در دانشگاه علوم پزشکی ایران واقع شده است.

  • *
دورهمی کتابدارانه به همت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران - شاخه خوزستان در کتابخانه مرکزی این استان برگزار شد.
برگزاری دورهمی کتابدارانه در کتابخانه مرکزی خوزستان

 

به گزارش لیزنا، اولین دورهمی کتابدارانه در نیم سال اول سال تحصیلی ۹۷-۹۸، توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه خوزستان در کتابخانه مرکزی استان خوزستان برگزار شد. در این جلسه جمعی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه آزاد واحد اسلامی واحد علوم وتحقیقات اهواز، اعضای هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خوزستان، مدیرکل و کارکنان اداره کل و کتابداران کتابخانه های عمومی، کتابخانه های دانشگاهی و کتابخانه های تخصصی استان خوزستان، رضا کیانی؛ مشاور استاندار، در کنار جمعی از دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، و اعضای کانون ادبی کتابخانه مرکزی استان حضور داشتند.

 در ابتدای جلسه دکتر منصور کوهی رستمی در خصوص اهمیت این جلسات و دورهمی ها و نقش آنها در وحدت حرفه ای رشته به ایراد سخن پرداخت و از دانشجویان جهت شرکت در برنامه های انجمن دعوت کرد.

 در ادامه اساتید و دانشجویان به بحث آزاد پرداختند و دیدگاه‌های خود را بیان کردند. همچنین تعدادی از کتابداران کتابخانه‌های تخصصی به صحبت در خصوص خاطرات و برنامه های خلاقانه و تجارب خود پرداختند که با استقبال گرم دانشجویان همراه شد. در پایان مقرر گردید جلسه دورهمی بعدی انجمن یک ماه بعد با اعلام قبلی در کتابخانه شهید رجایی اهواز برگزار گردد.

در حاشیه این جلسه دانشجویان به بازدید از کتابخانه مرکزی استان خوزستان پرداختند.

جلسات دورهمی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خوزستان در پایان هر ماه و به دعوت یک کتابخانه برگزار می‌شود.

 علاقه‌مندان برای اطلاع از برنامه‌های انجمن می‌توانند به سایت انجمن به نشانیklisa.ir  مراجعه نمایند.

  • *