کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

کتاب «زمان در اندیشۀ ملاصدرا و هایدگر؛ گامی در راه تحقق پولی‌لوگ» (با ۵۸ صفحه مقدمه) اثر پژوهشی دکتر رضا دهقانی، از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
کتاب «زمان در اندیشۀ ملاصدرا و هایدگر» منتشر شد به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، این نوشتار نخستین کتابی است که به یکی از مهم‌ترین مسائل تاریخ اندیشه، یعنی مسئلۀ «زمان»، نزد ملاصدرا و هایدگر، دو متفکر برجسته از دو سنت متفاوت، می‌پردازد و مسئلۀ اصلی آن این است که چگونه می‌توان با بررسی اندیشۀ فلسفی این دو فیلسوف مؤسس، گامی در جهت تحقق گفت‌وگو بین این دو فیلسوف در وهلۀ نخست، و بین دو سنت اندیشۀ معاصر غربی و اندیشۀ اسلامی‌شیعی برداشت






  • *
منبع : لیزنا
انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نشست بررسی «نقش ادبیات در استیفای حقوق کودکان» را برگزار می کند.
نقش ادبیات در استیفای حقوق کودکان بررسی می‌شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، در نشست بررسی «نقش ادبیات در استیفای حقوق کودکان» حمیدرضا شاه آبادی، خسرو صالحی و محسن هجری سخنرانی خواهند کرد.

این جلسه روز شنبه ۲۸ مرداد ماه  ساعت ۱۶ تا ۱۹ در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان واقع در تهران، خیابان سمیه، بین مفتح و خیابان فرصت، کوچه‌ پروانه، شماره‌ ۲ برگزار می شود.

گفتنی است انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تشکلی مردم‌نهاد و غیرانتفاعی با تابعیت ایرانی و شخصیت حقوقی مستقل است.

این انجمن حدود ۵۰۰ عضو دارد و اعضای آن داستان‌نویس، شاعر، مترجم، روزنامه‌نگار، منتقد و پژوهشگر هستند و درحوزه‌ کتاب، ادبیات و فرهنگ کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند.

  • *
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا از بازگشت نقش کتابدار به مدارس بر اساس مدل مدرسه مطلوب خبر داد.
پست کتابدار به کتابخانه های مدارس مطلوب باز می گردد/ احیای رشته کتابداری در دانشگاه فرهنگیان

مهدی فیض در خصوص نقش کتابخانه های آموزشگاهی در مدارس کشور گفت: اصولا فرهنگ سازی از سنین پایین آغاز می شود و شکل می گیرد؛ لذا مولفه هایی که ما از فرد در بزرگسالی انتظار داریم، باید در مدل های تربیتی ما لحاظ شود. 

فیض با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی نسبت به کتاب باید از سنین دبستان آغاز شود، افزود: در مدل تربیتی مدرسه ای ما باید دانش آموز را با کتاب مانوس کنیم. بخصوص در سنین دبستانی کتاب باید همواره دم دست دانش آموز وجود داشته باشد و کتاب هایی غیر از کتاب های درسی و رسمی را در دستان خود ببیند، لمس کند و نسبت به آن احساس تعلق و احساس مالکیت نماید. کودک باید این احساس را داشته باشد که می تواند به راحتی از کتاب استفاده کند. 

او ادامه داد: بر همین اساس بنا شده است تا دانش آموزان هم در کلاس کتابخانه اختصاصی داشته باشند و هم در محیط کلی مدرسه کتابخانه ای عمومی و بزرگتر در دسترس آنان قرار گیرد. 

وی با ابراز تاسف از حذف پست کتابدار در مدارس کشور در سال های گذشته گفت: در فرایندهایی که قبلا در آموزش و پرورش اجرا شد بخشی از این الگوها مورد کم توجهی واقع شد و بعضا با این توجیه که کتابداری کار دانش آموز است و دانش آموز می تواند این نقش را بازی بکند، کتابداری و پست کتابدار مورد بی مهری قرار گرفت. 

  • *
نخستین نشست کمیته علم­ سنجی کنگره متخصصان اطلاعات، روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۶ در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.
نشست کمیته علم ­سنجی کنگره متخصصان اطلاعات برگزار شد

به گزارش لیزنا، نخستین نشست کمیته علم­ سنجی کنگره متخصصان اطلاعات با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شاغلان در حوزه علم سنجی برگزار شد.

هدف از تشکیل این جلسه آشنایی اعضا با کنگره متخصصان اطلاعات و تصمیم ­گیری در خصوص برنامه­ های کمیته علم ­سنجی برای کنگره مدکور بود و بر همین اساس، حاضران به بحث و تبادل نظر درباره مسائل حرفه ای مرتبط با سنجش علم، فناوری و نوآوری پرداختند. 

در ابتدای جلسه توضیحاتی توسط ابراهیم عمرانی دبیر اجرایی کنگره متخصصان اطلاعات درباره اهداف و نحوه کار کنگره بیان شد و توضیحات تکمیلی درباره آئین­ نامه و چگونگی کار کمیته­ ها و کارگروه ها نیز از سوی بیگلو به اطلاع حاضران رسید.

 در ادامه سعید اسدی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و دبیر کمیته علم­ سنجی کنگره، ضمن خوش­ آمدگویی به حاضران، به اقدامات صورت گرفته برای تشکیل کمیته و دعوت از کسانی که به نحوی در حوزه سنجش علم، فناوری و نوآوری فعالیت دارند اشاره کرد و مطالبی درباره نحوه تعامل بین اعضا و موضوعاتی که قابل طرح در کمیته هستند، بیان داشت.

  • *
انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با همکاری موسسه آرموک، وبینار آموزشی «کتابخانه ها و فناوری همراه» را برگزار می‌کند.
کارگاه آنلاین «کتابخانه ها و فناوری همراه» برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا، کارگاه آموزشی آنلاین«کتابخانه ها و فناوری همراه» با تدریس مریم پاکدامن ساعت ۱۰ تا ۱۲ روز پنجشنبه، ۱۹ مردادماه برگزار می شود.

در این کارگاه سرفصل‌های زیر تدریس خواهد شد:

-اکوسیستم فناوری همراه؛

-سیرتحول و نسلهای فناوری همراه؛

-ضریب نفوذ فناوری همراه؛

-استانداردهای مخابراتی فناوری همراه؛

-همگرایی در تلفن همراه؛

-کاربردهای تلفن همراه در مشاغل؛

-از کتابخانه های الکترونیکی به سمت کتابخانه های همراه؛

-رویکردهای کتابخانه ها به فناوری همراه؛

-واکاوی خدمات مبتنی بر تلفن همراه در کتابخانه های جهان؛

-طراحی و ارزیابی اپلیکیشن های کتابخانه ای.

لازم به ذکر است، گواهی حضور در دوره‌های آموزشی توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران ارائه می‌شود.

 

علاقمندان برای ثبت نام می‌توانند از طریق این سایت اقدام نمایند.

  • *
هوشنگ اعلم، سر دبیر ماهنامه هنر و ادبیات «آزما» در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا اهداف و فعالیت های «کمپین کتابخانه خوب» را تشریح کرد.
«کمپین کتابخانه خوب»، صدایی مشترک برای اصلاح کتابخانه ها

این کمپین به پیشنهاد هوشنگ اعلم، سردبیر و ندا عابد مدیر مسئول ماهنامه «آزما» و با هدف جلب توجه مسئولان و متولیان فرهنگی به لزوم تجهیز هرچه بیشتر کتابخانه‌های کشور به‌ویژه کتابخانه‌های مراکز آموزشی و دانشگاهی و گسترش فرهنگ مطالعه در فضای مجازی ایجاد شده است.

برپاکنندگان این کمپین که از حدود یک ماه پیش به راه افتاده است، از علاقمندان به کتاب و مطالعه خواسته‌اند تا با ارسال یک عکس یا ویدئو کوتاه از یک کتابخانه که می‌تواند کتابخانه دانشگاه، مدرسه، محل کار یا کتابخانه‌ای عمومی باشد، در جهت جلب توجه مسئولان به تجهیز کتابخانه‌ها با این کمپین همراه شوند.





  • *
اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گویی اختصاصی با لیزنا، اهداف، برنامه‌ها و چالش‌های پیش روی این سازمان را تبیین کرد.
ریاست کتابخانه ملی کاری مدیریتی است؛ زن یا مرد بودن رئیس تعیین کننده نیست

 اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، یکی از چهره‌های شناخته شده اصلاح طلب و فارغ‌التحصیل رشته فقه سیاسی از دانشگاه بیروت در مقطع دکتری است.







  • *

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات قدیانی، مارگارت سیدنی، د نویسنده آمریکایی در سال ۱۸۴۴ به دنیا آمد و اگوست ۱۹۲۴ درگذشت. او داستان‌های بسیاری برای کودکان و نوجوانان نوشته که «ماجراهای خانواده پیر» یکی از آنهاست.

«ماجراهای خانواده پیر»، داستان خانواده‌ای کوچک و فقیر است که سعی دارند به آرزوهایشان برسند. آنها در دهکده کوچکی به نام بدگرتاون و در خانه‌ای قهوه‌ای رنگ زندگی می‌کنند.

خانم پیر، تمام روز، روی وسایل خیاطی‌اش خم شده و دوخت و دوز می‌کند تا برای غذا دادن به خانواده پرجمعیتش پول در بیاورد. آخر او پنج بچه دارد و بچه‌هایش او را مامزی صدا می‌زنند. بِن، پالی، جوئل، دِیوی و فرُنسی بچه‌های خانم پیر هستند

.

«ماجراهای خانواده پیر»، دارای ۱۴ داستان با عناوینی چون «روزهای شادی در خانه کوچک قهوه‌ای»، «غافلگیری برای تولد مامزی»، «گرفتاری پشت گرفتاری»، «روزهای سخت پالی»، «جاسپر می‌‍آید»، «استقبال گرم»، «ماجراجویی بزرگ فرُنسی»، «غافلگیری بزرگ برای پالی و فرُنسی» و «مهمان غیر منتظره» است.

انتشارات قدیانی، ر مان «ماجراهای خانواده پیر» نوشته «مارگارت سیدنی» با ترجمه «پرستو عوض زاده» را در نوبت چاپ دوم، ۱۱۱ صفحه و قیمت ۷۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

 

برای تهیه این کتاب‌ها علاوه بر مراجعه به کتاب فروشی‌های معتبر سراسر کشور، می‌توانید برای خرید اینترنتی آن به نشانی الکترونیکی قدیانی نیز مراجعه کنید. علاوه بر این با مطالعه اخبار درج شده در سایت این مؤسسه فرهنگی از تازه‌های نشر آن نیز با خبر خواهید شد

  • *