کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

با پایان سی و یکمین نمایشگاه کتاب صورت گرفت

قدردانی مدیر عامل خانه کتاب از رسانه ها

منبع : لیزنا
 مدیر عامل خانه کتاب با ارسال پیامی مراتب تقدیر و تشکر خود را از عکاسان و خبرنگاران اعم از تصویری و مکتوب که با جدیت و تلاشی خستگی‌ناپذیر درصدد پوشش صحیح اخبار نمایشگاه برآمدند، اعلام کرد.
قدردانی مدیر عامل خانه کتاب از رسانه ها

به گزارش روابط عمومی موسسه خانه کتاب در متن پیام نیکنام حسینی پور آمده است:

«جامعه فرهنگی کشور بر خود می بالد که افرادی پاک نهاد و نیکوسرشت به پشتوانه توانایی و دانایی برای توسعه فرهنگی کشور، همت خویش را به کار گرفته‌اند و مجدانه تلاش می‌کنند.

در این میان خبرنگاران، عکاسان و نمایندگان رسانه‌ها اعم از روزنامه‌ها، مجلات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری‌ها در طول ایام برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با انعکاس فعالیت‌ بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و موسسه خانه کتاب، نقش مهمی در اطلاع‌رسانی و انعکاس برنامه‌های این دوره از نمایشگاه داشتند.

زحمات و خدمات شما را در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ارج می‌نهم و با اذعان به این که شکوه و رونق این رویداد فرهنگی در گرو تلاش خستگی‌ناپذیر اصحاب رسانه بوده است و همه مسئولان باید قدردان زحمات شما عزیزان به عنوان ناظران آگاه باشند، توفیق و تعالی روزافزونتان را مسألت دارم.

امید دارم در  راستای اعتلای فرهنگ مطالعه و ترغیب مردم به کتابخوانی با دو بال اندیشه و ایمان، گام های مستحکم و مطمئنی در مسیر توسعه  فرهنگی کشور بردارید.»

  • *

حاشیه های نمایشگاه کتاب تهران از نگاه لیزنا +عکس

منبع : لیزنا
دوربین خبرگزاری لیزنا نگاهی به حاشیه های زشت و زیبای سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دارد.
حاشیه های نمایشگاه کتاب تهران از نگاه لیزنا +عکس

به گزارش لیزنا، سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد. دوربین لیزنا نگاهی به حاشیه های این نمایشگاه دارد.


  • *

کارگاه آموزشی «جست و جوی پیشرفته اطلاعات» برگزار می شود

منبع : لیزنا
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس کارگاه آموزشی «جست و جوی پیشرفته اطلاعات» را برگزار می کند.
کارگاه آموزشی «جست و جوی پیشرفته اطلاعات» برگزار می شود

به گزارش لیزنا، این کارگاه در محورهای طراحی استرانژیک جست و جو، جست و جوی پیشرفته در پایگاه وب او ساینس، جست و جو و مرور پایان نامه ها و رساله ها (فارسی و انگلیسی)، آشنایی با مفاهیم علم سنجی (شاخص تاثیر، استناد)، آشنایی با شبکه های اجتماعی علمی جهت افزایش نمایایی، جست و جوی مجلات معتبر جهت ارسال مقاله و پیشگیری از سرقت علمی برگزار می شود.

مدرس کارگاه مریم مقدمی، دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت اطلاعات و دانش دانشگاه تهران است.

این کارگاه روز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۵ تا ۱۷ در محل دانشکده مدیریت و اقتصاد برگزار و به شرکت کنندگان از سوی انجمن گواهی معتبر اعطا خواهد شد.

علاقمندان می توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۳۵۰۹۹۲۷ تماس بگیرند.

  • *

پسر کوچولو و ماشین هایش در کتابفروشی ها

منبع : لیزنا
مجموعه ی ۹ جلدی پسر کوچولو و ماشین ها اثر امیلی بومون با ترجمه  پروانه بیات در نوبت اول چاپ توسط قدیانی منتشر شد.
پسر کوچولو و ماشین هایش در کتابفروشی ها

بە گزارش  لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات قدیانی، این مجموعه شامل ۹ جلد با عناوین زیر است:

با موتور ها آشنا می شوم، با ماشین های کشاورزی آشنا می شوم، با کشتی ها آشنا می شوم، با کامیون ها آشنا می شوم، با ماشین های راه  وساختمان آشنا می شوم، با پمپ بنزین آشنا می شوم، با ماشین های آتش نشانی آشنا می شوم               

در این مجموعه پسر کوچولوها با انواع ماشین ها و کاربرد آنها آشنا می شوند و از مزیت های کتاب این است که به صورت بورد بوک و در قطع رحلی همراه با تصویرهای جذاب به چاپ رسیده است.              

انتشارات قدیانی، مجموعه ۹ جلدی پسر کوچولو و ماشین ها را در نوبت چاپ اول با قیمت هر جلد ۲۰هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.

  • *

نسخه‌ انگلیسی کتاب «بزغاله‌های ابری» منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب «بزغاله‌های ابری» نوشته‌ افسانه شعبان‌نژاد که برای خردسالان به چاپ رسیده بود به تازگی به زبان انگلیسی ترجمه و از سوی کانون پرورش فکری منتشر شد.
نسخه‌ انگلیسی کتاب «بزغاله‌های ابری» منتشر شد

به گزارش  لیزنا بر اساس اعلام اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، این کتاب با تصویرگری‌های خیال‌انگیز طراحی شده است تا خواننده خردسال با ورق زدن صفحه صفحه آن، گفت‌وگو و بازی، بزی بزغاله را با بزغاله‌های ابری در خیال خود مجسم کند.

 داستان این کتاب درباره بزغاله‌ای است که ساعت‌ها به بازی مشغول بوده است و بعد راه خانه‌اش را گم می‌کند  گریه‌کنان به این‌سو و آن‌سو می‌دود، شخصیت‌هایی مانند چوپان ابری و گله بزغاله‌های ابری‌اش حتی گرگ ابری، او را از تنهایی در می‌آورند.

گفتنی است پیش از این فیلم پویانمایی «بزغاله‌های ابری» نیز با اقتباس از همین کتاب در امور سینمایی کانون تولید و به تازگی نیز به همراه هفت اثر دیگر کانون که به زبان انگلیسی برگردانده شده است، هم‌زمان با پنجاه و پنجمین نمایشگاه کتاب بولونیا در فروردین ۹۷ رونمایی و عرضه شد.

نسخه انگلیسی کتاب «بزغاله‌های ابری» از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۲۸ صفحه رنگی و با قیمت ۱۲هزار تومان منتشر شده است.

  • *

کتابخانه ملی کارگاه‌های «آشنایی با منابع خطی و اسناد» را برگزار می کند

منبع : لیزنا
اداره کل پژوهش و آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روز شنبه تا دوشنبه (۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت) کارگاه‌های «آشنایی با منابع خطی و اسناد» را برگزار می‌نماید.
کتابخانه ملی کارگاه‌های «آشنایی با منابع خطی و اسناد» را برگزار می کند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۶۴۰۲۹۷۴ مرکز آموزش تماس بگیرید


  • *

حضور ۲۳ دانشگاه از ایران در فهرست دانشگاه های برتر دنیا

منبع : لیزنا
نتایج رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا سال ۲۰۱۸ لایدن منتشر شد.
حضور 23 دانشگاه از ایران در فهرست دانشگاه های برتر دنیا

به گزارش  لیزنا بر اساس اعلام اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) محمدجواد دهقانی، سرپرست ISC گفت: نظام رتبه بندی لایدن نتایج رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا در سال ۲۰۱۸ میلادی خود را منتشر کرد. در رتبه بندی سال جاری این نظام، تعداد ۲۳ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۹۳۸ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند و این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ این تعداد برابر با ۱۸ دانشگاه بوده است.

وی افزود: لایدن یکی از نظام های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه های برتر دنیا را بر اساس شاخص های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد. در سال ۲۰۱۸ ، دانشگاه های دنیا در ۹ شاخص در قالب ۲ معیار کلی مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی در لایدن مورد رتبه بندی قرار گرفتند. این ارزیابی ها از تولیدات علمی دانشگاه ها در سال های ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۶ از پایگاه اطلاعاتی  Web of Science استفاده کرده است.

معیار مرجعیت علمی (تاثیر علمی) از شاخص هایی چون مقالات ۱% برتر، مقالات ۵% برتر، مقالات ۱۰% برتر و مقالات ۵۰% برتر بهره گرفته است.

دهقانی گفت:  معیار دیپلماسی علمی نیز از شاخص هایی چون همکاری علمی، همکاری بین المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از ۵۰۰۰ کیلومتر استفاده کرده است.


  • *

کتاب های نویسندگان زن ارزانتر از نویسندگان مرد است

منبع : لیزنا
بر اساس گزارشی در گاردین، یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که کتاب های نویسندگان زن با قیمت بسیار پایین تری از نویسندگان مرد به فروش می رسند.
کتاب های نویسندگان زن ارزانتر از نویسندگان مرد است

به گزارش لیزنا به نقل از گاردین، شاید برای اثبات اینکه در ادبیات جهانی نیز مانند هر زمینه دیگری نابرابری جنسیتی وجود دارد نیاز به تحقیق نباشد، اما بررسی های اخیر در کالج «کوئینز» در نیویورک یکی از جنبه های این نابرابری را با آمار و ارقام دقیق نشان می دهد.

بر اساس یک تحقیق انجام شده توسط «دانا بت واینبرگ»، جامعه شناس و «آدام کاپلنر»، ریاضیدان قیمت بیش از ۲ میلیارد کتاب منتشر شده در آمریکای شمالی، در سال های ۲۰۰۲-۲۰۱۲ مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل این تحقیق نشان می دهد که در جریان اصلی چاپ و نشر، قیمت کتاب های نویسندگان زن ۴۵ درصد کمتر از قیمت کتاب های نویسندگان مرد است.

به گفته گاردین، حتی با درنظر گرفتن دیگر پارامترهای تاثیرگذار در قیمت کتاب ها (مانند بالا بودن قابل توجه تعداد نویسندگان زن در نوشتن گونه هایی از کتاب ها که عموما قیمت پایین تری دارند) و دیگر عوامل، قیمت کتاب های نویسندگان مرد ۹ درصد بالاتر نشان داده می شود.

«واینبرگ» یکی از این محقیق به گاردین ابراز داشت که هرچند این رقم می تواند برای ژانرهای مختلف متفاوت باشد اما مشخص شدن چنین سطح بالایی از تفاوت قیمت ها (به طور میانگین) حیرت آور است.

واضح است که برای اظهار نظر صحیح تر در مورد این مسئله، باید تحقیقات در این زمینه رشد کنند و به مناطق مختلف جغرافیایی گسترش یابند. اما به هر حال بر اساس همین داده ها نیز حرف زیادی برای گفتن وجود دارد!

مترجم: زهرا شریفی

  • *
نشست پنجشنبه صبح های این هفته مجله بخارا با همکاری شهر کتاب وارطان به آزرم معتمدی اختصاص یافته است.
دیدار و گفتگو با پری آزرم معتمدی در خانه وارطان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام مجله فرهنگی هنری بخارا، پرى آزرم معتمدى، معمار، نقاش، مترجم و نویسنده، در ١٣٢۵ شمسى در تهران متولد شد و با مدرک فوق لیسانس معمارى از دانشگاه تهران و فوق لیسانس توسعه شهرى از دانشگاه لندن، و ده سال کار معمارى و شهر سازى در سال١٩٨۴ میلادى، ( ١٣۶٣ شمسى) با خانواده اش به کانادا رفت.

هنر وى و همچنین علائق نظرى او بر نقاشى و ترجمه کلامى-بصرى شعر متمرکز است. او مقالاتى در مورد ترجمه و نقاشى شعر در دانشگاه ها و کنفرانس هاى هنرى-ادبى از جمله اکسفورد، سنت آندروو، سایمون فریزر و امیلى کار ارائه داده است . در سال آینده مقاله اش در مورد ترجمه و نقاشى اشعار استاد شفیعى کد کنى در کتابى با عنوان ترجمه منشورى، (Prismatic Translation) توسط انتشارات دانشگاه اکسفورد (Legenda) چاپ خواهد شد.

در سال ١٩٩٢ میلادى (١٣٧١ شمسى) با هدف طراحى و ساخت جواهر بر اساس نقوش ایرانى در کالجى در ونکوور ثبت نام و به تحصیل و یاد گیرى حرفه اى تازه مشغول شد. دو سال بعد جایزه DeBeer را برای طرح و ساخت یک بازى شطرنج از آن خود کرد که موضوع مقالات متعدد هنرى-حرفه اى شد و براى یک سال در شهر هاى مختلف کانادا به نمایش گذارده شد. نقاشى ها و کارهاى وى با فلزات قیمتى در بیش از سى نمایشگاه در امریکاى شمالى و در ایران به نمایش گذارد شده و در کلکسیون هاى هنرى جاى گرفته است.

اولین کتاب آزرم معتمدى، با عنوان در آئینه رود، حاوى ترجمه انگلیسى اشعار منتخب استاد شفیعی کدکنى و نقاشى هاى ملهم از انها در سال ١٣٨٧ توسط انتشارات سخن در تهران چاپ شد و در سال ١٣٨٩ جایزه پروین اعتصامى را گرفت.

در آخرین کتابش، My Blue Canvas, (پرده نقاشى آبى رنگم)، معتمدى آزرم نشان میدهد که چگونه خاطرات ماندگارش از کودکى و جوانى در ایران، و گنجینه پر ارزش هنر و شعر ایران، الهام بخش کارهاى هنریش در سى و چند سال گذشته، در خارج از ایران بوده اند، کارهائى متعلق به امروز، که ریشه در عناصر و فضا هاى هنر تصویرى ایران، باغ و معمارى و شعر ایران دارند.

وى تعداد زیادى از کارهایش را به نفع سازمان هاى خیریه و فرهنگى در ایران، کانادا و امریکا عرضه نموده است، از جمله براى ساختن یک مدرسه حرفه اى در شهر بم.

نشست پنجشنبه صبح های این هفته مجله بخارا با حضور وی روز ۲۷اردیبهشت ساعت نه صبح در میدان فلسطین، طالقانی غربی، پلاک۵۱۴ خانه وارطان برگزار می شود.

  • *

در مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی مطرح شد؛

پیاده‌سازی الگویی از پیوندفرهنگ و صنعت در استان مرکزی

مراسم معارفه عباس دانشی


  • *