کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

نخستین نشست کمیته علم­ سنجی کنگره متخصصان اطلاعات، روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۶ در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.
نشست کمیته علم ­سنجی کنگره متخصصان اطلاعات برگزار شد

به گزارش لیزنا، نخستین نشست کمیته علم­ سنجی کنگره متخصصان اطلاعات با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شاغلان در حوزه علم سنجی برگزار شد.

هدف از تشکیل این جلسه آشنایی اعضا با کنگره متخصصان اطلاعات و تصمیم ­گیری در خصوص برنامه­ های کمیته علم ­سنجی برای کنگره مدکور بود و بر همین اساس، حاضران به بحث و تبادل نظر درباره مسائل حرفه ای مرتبط با سنجش علم، فناوری و نوآوری پرداختند. 

در ابتدای جلسه توضیحاتی توسط ابراهیم عمرانی دبیر اجرایی کنگره متخصصان اطلاعات درباره اهداف و نحوه کار کنگره بیان شد و توضیحات تکمیلی درباره آئین­ نامه و چگونگی کار کمیته­ ها و کارگروه ها نیز از سوی بیگلو به اطلاع حاضران رسید.

 در ادامه سعید اسدی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و دبیر کمیته علم­ سنجی کنگره، ضمن خوش­ آمدگویی به حاضران، به اقدامات صورت گرفته برای تشکیل کمیته و دعوت از کسانی که به نحوی در حوزه سنجش علم، فناوری و نوآوری فعالیت دارند اشاره کرد و مطالبی درباره نحوه تعامل بین اعضا و موضوعاتی که قابل طرح در کمیته هستند، بیان داشت.

صدیقه محمداسماعیل عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فاطمه مرادی دانش­ آموخته علم­ سنجی دانشگاه شاهد و نیز قاسم آزادی از معاونت ارزیابی شورای انقلاب فرهنگی، مجید نبوی دانش ­آموخته علم اطلاعات از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بهروز رسولی دانشجوی دکتری علم اطلاعات از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و محمد توکلی­ زاده راوری عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، به ترتیب به بحث درباره مسائل مختلف حرفه ­ای در زمینه علم­سنجی پرداختند و موضوعات مورد نظر خود برای طرح در کمیته مطرح کردند. 

در ادامه جلسه درباره موضوعات مطرح شده، تبادل نظر شد و مقرر شد کمیته علم­ سنجی هم­زمان چند موضوع حرفه­ای مهم را در دستور کار خود قرار دهد که در سه گروه قابل تفکیک هستند:

-  هدفمندسازی سرفصل های رشته، تعیین توانمندی های مورد نیاز کارشناسان علم سنجی و کمک به کارآفرینی و جذب دانش آموختگان این رشته؛

- توسعه شاخص ها، نرم افزارها و روش های بومی کاربردی علم سنجی و توصیه در به کارگیری آن ها در مراکز علمی کشور و در گزارش های علمی و فناوری رسمی؛

- ارائه راهکارهای شفاف و نرمال سازی شده توسط کمیته برای سنجش بهره وری پژوهشی محققان (مانند آئین نامه ارتقاء) و سازمان ها (مثل نظام های رتبه بندی دانشگاه ها) و تلاش برای جلوگیری از سوء استفاده از علم سنجی در زمینه های گوناگون.

همچنین با نظر موافق حاضران، قرار شد ارتباط بین اعضا از طریق ایمیل گروهی برقرار و در مورد موضوع های مطرح شده بحث و تبادل نظر شود و نتایج کار به اطلاع علاقه مندان برسد.

  • *

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی