کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی

اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی

پنجشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲ ق.ظ

بخش ممیزی کتاب باید به انجمن ها واگذار شود

سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه، ۱۸ بهمن ماه) با حضور رییس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
بخش ممیزی کتاب باید به انجمن ها واگذار شود

به گزارش خبرنگار لیزنا سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه، ۱۸ بهمن ماه) با حضور  حسن روحانی؛ رییس جمهور، سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مولفان، مترجمان، ناشران و اهالی فرهنگ در تالار وحدت تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در این آئین در سخنانی گفت: مفتخرم که در جمع اندیشمندان، فرهیختگان، نویسندگان و به وجود آورندگان آثار علمی در دهه فجر هستم.

روحانی ادامه داد: تاریخ انقلاب اسلامی ما آغاز فصل جدید و نقطه عطفی از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب است؛ همانطور که دوره ورود اسلام به ایران نقطه عطفی است برای تقسیم تمدن و فرهنگ اسلامی و تمدن و فرهنگ ایرانی به قبل از اسلام و بعد از اسلام. نمی‌خواهم انقلاب ایران را هم وزن دین مبین اسلام قرار دهم اما در عین حال انقلاب یک نقطه عطف بسیار مهم بود.

انقلاب اقشار مختلف جامعه را به هم متصل کرد

او در ادامه با اشاره به شرایط قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب اسلامی دوره تحقیر ملت بزرگ توسط استعمار گران و ستمگران و بعد از انقلاب دوره عزت و شکوفایی ملت ایران است که در سایه حاکمیت ملی و همینطور احترام به فرهنگ دینی مردم و فرهنگ ملی آنان انجام شد. انقلاب اسلامی ایران به آرا، اندیشه ها و تفکرات مردم و همچنین به هویت دینی ما و هویت ملی ما عزت بخشید. البته در این  تحول و انقلاب بزرگ کتاب نقش بسیار اساسی را داشت و فرهنگ و هنر ما را وارد عالم جدیدی کرد.



وی توضیح داد: باید بدون تعارف گفت که بخش بزرگی از جامعه دینی و متدینین ما و آنان که اهل مسجد و عبادت بودند متاسفانه به دلایلی خاص از هنر فاصله می‌گرفتند و گاهی فرار می کردند؛ از هنرهای تجسمی مانند نقاشی تا موسیقی، تئاتر و سینما. از دبیرستان ها و دانشگاه ها هم دوری می کردند زیرا آنجا را مکان مناسبی برای بچه ها ها و جوانان خود نمی‌دیدند.  در دوره ای ورود به دانشگاه به معنای بی دینی بود مانند خروج از بهشت و ورود به جهنم. در حوزه اگر کسی به دانشگاه می رفت اخراج می‌شد و انس داشتن با علوم جدید سخت بود. طلبه ای که می خواست در دبیرستان های معمولی درس بخواند و امتحان دهد اخراج می کردند.  باید در پشت دیوارها،  پشت پرده مطابعه می کردند و کتاب ها را زیر تشک نگه می داشتند. انقلاب اقشار مختلف جامعه را به هم متصل کرد و انسجام ایجاد نمود.

رئیس جمهور با بیان خاطره‌ای از زمان طلبگی خود در حوزه علمیه قم گفت: در آن زمان فقط چند رادیو به صورت مخفی در حوزه وجود داشت. یکی از دوستانم رادیویی داشت که ما چند نفر برای گوش دادن به اخبار آن باید به صورت مخفی و پشت در بسته جمع می شدیم؛ زیرا  کسی که رادیو داشت به بی دینی متهم می شد. حتی اولین سرود به نام «ای ایران» در زمانی که امام در نوفلوشاتو بودند خوانده شد بحث های مختلفی در مورد اینکه آیا این موسیقی غنا است یا نه مطرح شد.

او ادامه داد: انقلاب فضای جدیدی را به روی ما باز کرد. من در سالهای ۵۹ تا نیمه ۶۲ مسئول شورای اداره رادیو تلویزیون یعنی صدا و سیما بودم. آن زمان با امام خمینی در مورد مسائل مختلف صحبت می‌کردیم اکنون این مسائل حل شده است و به  نظر می‌رسد ساده باشد ولی مسائل بسیار پیچیده بود. انقلاب اسلامی گامی جدید برای ورود متدینین جامعه به فرهنگ و به ویژه هنر و همچنین به مسئله کتاب و کتابخوانی ایجاد کرد.

او در توضیح اینکه حکومت اسلامی چیست؟ گفت: در سال۱۳۵۶ کسی فکر نمی کرد که حکومت اسلامی درست شود. مسئله در حدی مطرح بود که رژیم را مجبور کنند تا بعضی کارها را انجام ندهد و با دین مقابله نکند. در سال ۵۶ زمزمه پایان رژیم سلطنتی به گوش رسید و تردیدهای بسیاری در مورد آن به وجود آمد. این بحث مطرح شد که در صورت سقوط رژیم حاضر نظام اسلامی چگونه خواهد بود؟ آیا خلافت اسلامی خواهد بود و یا حکومت اسلامی؟ چه ویژگی هایی خواهد داشت؟ در جلسات مختلفی که در تهران با حضور شهید مطهری، مقدس اردبیلی، شهید بهشتی، شهید مفتح و دیگران برگزار می شد در مورد اینکه آیا در حکومت آینده مردم نقش خواهند داشت یا خیر بحث می شد. این بحث های طولانی با حضور آیت الله منتظری، شهید بهشتی و دیگرن در پاریس برای امام خمینی بازگو می شد. در آن زمان شعار مردم «استقلال، آزادی، حکومت اسلامی» بود. در این مقطع امام اعلام کرد که حکومت آینده ما استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» خواهد بود. بسیاری که فلسفه آن را نمی‌دانند فکر می‌کنند یک روز این مسئله به ذهن امام رسید و  این عبارت را به کار برد؛ در حالی که ساعت ها و روزها و در جلسات طولانی در مورد آن بحث شده بود. هنوز هم با گذشت چهار دهه از آن در موردش بحث می شود و تردیدهایی وجود دارد. پس از آن شعار مردم نیز به «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» تبدیل شد. در همه این مباحث بحث های نظری، علمی، فقهی و کلامی وجود داشت.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: در انقلاب اسلامی ما عالمان، اندیشمندان و دانشمندان با بیان، کتاب و نوشته های خود حضور داشتند. چنانچه یک نوشته کوتاه از مرحوم شیرازی در زمینه  توتون و تنباکو در ۱۵۰ سال پیش حرکت و تحولی بزرگ را ایجاد کرد و نشان داد که فرهنگ در کنار سیاست و مسائل سیاسی جامعه قرار دارد. در این دوره کتاب امام خمینی به نام «اسرار امام» را می بینیم که در دوره ای انتشار آن ممنوع شده بود و برای تهیه آن ها به کتابخانه ها مراجعه کردیم تا کتاب‌هایی از شهید بهشتی، شهید مطهری، مرحوم هاشمی رفسنجانی و همینطور مجله مکتب تشیع و مکتب اسلام که در آن مباحث جدید مطرح می‌شود.  شریعتی ها نقشی اساسی ایفا کردند.

  • *

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی